انجام پایان نامه مدیریت-مشاوره و انجام پایان نامه و نوشتن پروپوزال

موسسه علمی پژوهشگران شریف موسسه برتر و نمونه کشور در مشاوره پایان نامه و پروپوزال در 5 سال متوالی نوشتن پروپوزال و انجام پایان نامه ، انتخاب موضوع پایان نامه همه رشته ها - شماره های تماس : 09196357660 - 09149691799

انجام پایان نامه مدیریت-مشاوره و انجام پایان نامه و نوشتن پروپوزال

موسسه علمی پژوهشگران شریف موسسه برتر و نمونه کشور در مشاوره پایان نامه و پروپوزال در 5 سال متوالی نوشتن پروپوزال و انجام پایان نامه ، انتخاب موضوع پایان نامه همه رشته ها - شماره های تماس : 09196357660 - 09149691799

چگونه مشاوره پایان نامه صحیح را برای نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری دریافت کنیم؟

دغدغه نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری برای دانشجویان یک مسئله جدی و چالش برانگیز بوده و فکر آنها را در هنگام انجام پایان نامه بسیار درگیر می کند. به همین منظور مشاوره پایان نامه می تواند تا حد زیادی به کمک دانشجویان آمده تا پایان نامه کارشناسی ارشد و یا پایان نامه دکتری خود را با همکاری مشاور پایان نامه و دریافت راهنمایی های لازم در بخش های مختلف پایان نامه ادامه دهند و پایان نامه خود را به سرانجام برسانند. مشاوره پایان نامه باید توسط اساتید مجرب همان رشته و کسانی که تبحر کافی در نوشتن پروپوزال و پایان نامه در رشته های مختلف همپون پایان نامه مدیریت، پایان نامه روانشناسی، پایان نامه فناوری اطلاعات، پایان نامه کارآفرینی، پایان نامه حقوق، پایان نامه کشاورزی، پایان نامه علوم تربیتی در گرایش های مختلف مانند مدیریت آموزشی، برنامه ریزی درسی و یا تحقیقات آموزشی و تکنولوژی آموزشی دارند، انجام گیرد.

اصول صحیح نوشتن پایان نامه در فصول مختلف آن می تواند برای دانشجو بسیار مهم باشد و کسی که مشاوره پایان نامه را بر عهده می گیرد برای انجام فصول مختلف پایان نامه و نوشتن پایان نامه توسط دانشجو باید راهنمایی های لازم در مورد آن را به دانشجویان ارائه دهد و کلیه بایدها و نبایدهای انجام پایان نامه را به دانشجویان برای پایان نامه کارشناسی ارشد و پایان نامه دکتری متذکر شود. در ابتدا باید مشاور پایان نامه برای انتخاب موضوع پایان نامه به دانشجویان کمک کنند تا بعد از ارائه موضوع پایان نامه و تأیید موضوع پایان نامه توسط دانشگاه و گروه مربوطه، پروپوزال نوشته شود. انجام پروپوزال برای دانشجویان سختی خودش را دارد. نوشتن پروپوزال درست می تواند از کار پایان نامه بسیار کم کند. مشاوره پروپوزال توسط استاد مربوطه باید همراه با آموزش پروپوزال نویسی همراه باشد تا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری با روش نوشتن پروپوزال و انجام پروپوزال آگاهی پیدا کنند.
در برخی از رشته ها مانند پایان نامه علوم تربیتی، با داشتن گرایشی همپون مدیریت آموزشی و یا آموزش و پرورش پیش دبستانی، نوشتن پایان نامه و پروپوزال و مشاوره آنها باید با دقت و ظرافت خاصی انجام گیرد. در این رشته، گرایش هایی همچون تکنولوژی آموزشی، آموزش و پرورش استثنایی و تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش و برنامه ریزی درسی می توانند موضوعاتی با متغیرهای نزدیک دریافت کنند.
بنابراین مشاوره پایان نامه و پروپوزال بوسیله استاد مربوطه و انجام پایان نامه توسط دانشجو باید با هماهنگی خاصی انجام گیرد و بخش های نوشته شده از پروپوزال و پایان نامه به رویت استاد مربوطه رسیده باشد. بیشتر مشکلات دانشجویان در هنگام شروع کار پایان نامه می باشد و حتی نمی توانند موضوع پایان نامه را به خوبی انتخاب کنند و وسوای زیادی در مورد آن به خرج می دهند. انتخاب موضوع پایان نامه توسط مشاور و با درک زمینه های مورد علاقه دانشجویان به کار انجام پایان نامه سرعت بخشیده و می تواند نوشتن پایان نامه توسط دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را تسهیل سازد. بهره گیری صحیح از افرادی که در مشاوره پروپوزال و پایان نامه مشغول هستند می تواند در ارتقای نمره دانشجویان برای پایان نامه کارشناسی ارشد و پایان نامه دکتری مفید بوده و مقاله علمی و پژوهشی داخلی و یا مقاله ISI و ISC از پایان نامه خود استخراج کنند.

سقف کناف - انجام پایان نامه مدیریت - لوله پلی اتیلن - اسکلت فلزی

پایان نامه مدیریت رسانه

مدیریت رسانه در کشورمان تقریبا رشته نویی حساب می شود و بیش از یک دهه نمی باشد که این رشته در کشورمان ارائه شده است. پایان نامه مدیریت رسانه که اولین بار از دانشکده صدا و سیما آغاز شد، بیشتر برای مدیران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ابتدا تدریس شد و آنها این رشته را می گذراندند، از تنوع موضوعی خوبی برخوردار است. نوشتن پروپوزال در یک جنین گرایش نوپایی می تواند جذابیت های خاص خودش را داشته باشد. انتخاب موضوع پایان نامه برای مدیریت رسانه باید با دقت خاص و با راهنمایی و مشاوره استاد راهنما یا مشاور برای دانشجویان انجام شود. هم اکنون در کشور فقط دو دانشگاه مدیریت رسانه را در مقطع دکتری ارائه می دهند که دانشگاه تهران و دانشگاه علوم تحقیقات می باشد.

برای اینکه بتوان پایان نامه مدیریت رسانه را با نمره عالی دفاع کرد و از آن مقاله خوبی هم استخراج کرد باید از ابتدا گام های اولیه پایان نامه که همان انتخاب موضوع پایان نامه و انجام پروپوزال می باشد را محکم برداشت. بدین منظور باید با انتخاب موضوعی خوب، به روز، غیرتکراری و کاربردی و دارای نوآوری و نوشتن پروپوزالی قوی برای مدیریت رسانه، پایان نامه قوی را تضمین کرد.
مدیریت رسانه از جمله رشته هایی است که نوع روش تحقیق در آن می تواند بسیار متغیر باشد و پایان نامه های این رشته بنابر موضوعی که دارند می توانند روش تحقیق کاملا متفاوتی داشته باشند. بنابراین انجام پایان نامه برای مدیریت رسانه می تواند از تنوع خوبی برخوردار بوده و دانشجویان در مقاطع مختلف در هر نوع روش تحقیق که علاقه دارند می توانند موضوع انتخاب کرده و پایان نامه خود را بنویسند.

سقف کاذب - پایان نامه مدیریت آبپاش مخفی شونده -ساخت سوله 

پایان نامه های گروه آموزشی-تکنولوژی آموزشی-تحقیقات

شماره‌ شناسایی‌ 328 –تکنولوژی اموزشی

عنوان‌: بررسی‌ موانع‌ بهره‌گیری‌ از تکنولوژی‌ آموزشی‌ در فرآیند یاد دهی‌ ـ یادگیری‌ ازدیدگاه‌ دبیران‌ دوره‌ راهنمایی‌ استان‌ قم‌.

سال‌ اجرا:78ـ77 نام‌ پژوهشگر: زهره‌ کریمی‌ نام‌ ناظران‌ و راهنماها: دکتر سید مهدی‌ الوانی‌ نام‌ مشاور: دکتر محمود شیرازی‌ کلید واژه‌ها: تکنولوژی‌ آموزشی‌ ـ فرایند یاد دهی‌ ـ یادگیری‌ ـ دبیران‌ ریاضی‌

مقدمه‌ :

مسأله‌ای‌ که‌ آموزش‌ و پرورش‌ ما امروز، با آن‌ روبروست‌، این‌ است‌ که‌ آیا آموزش‌ ازطریق‌ تکرار مسائل‌ و قوانین‌، فیزیک‌، شیمی‌، ریاضی‌، زیست‌، تاریخ‌، ادبیات‌، فلسفه‌،علوم‌ اجتماعی‌ و... آنهم‌ در قالب‌ تئوری‌ بوسیله‌ کتابهای‌ درسی‌ می‌تواند جوابگوی‌نیازهای‌ جامعه‌ در حال‌ توسعه‌ باشد؟ امروزه‌ دیگر پایبند بودن‌ به‌ آموزش‌ سنتی‌ و عدم‌توجه‌ به‌ آخرین‌ تغییرها و تحولات‌ علمی‌ تنها نتیجه‌ای‌ که‌ می‌تواند داشته‌ باشد تربیت‌ وتحویل‌ دانش‌آموزان‌ کم‌ سواد به‌ جامعه‌ است‌ که‌ عملاً در آموزش‌ شخصی‌ خود و درتوسعه‌ اقتصادی‌ کشور نمی‌توانند سهم‌ مفید و مؤثری‌ داشته‌ باشد.

بیان‌ مسأله‌:

کاربرد تکنولوژی‌ آموزشی‌ بمنظور یادگیری‌ بهتر با نظر به‌ تجارب‌ و یافته‌های‌ موجوددر آموزش‌ و پرورش‌ با مشکلات‌ زیادی‌ روبروست‌ و علیرغم‌ توسعه‌ دانش‌ و تکنولوژی‌آموزشی‌، تدریس‌ بصورت‌ سنتی‌ در مدارس‌ انجام‌ می‌شود که‌ جوابگوی‌ نیازهای‌آموزشی‌ امروز نیست‌. برای‌ توسعه‌ تکنولوژی‌ آموزشی‌، شناسایی‌ موانع‌ بهره‌گیری‌ در تکنولوژی‌ آموزشی‌ درنظام‌ آموزشی‌ و پرورش‌ امری‌ ضروری‌ است‌. در این‌ تحقیق‌ عوامل‌ متعددی‌ به‌ عنوان‌ موانع‌ بهره‌گیری‌ از تکنولوژی‌ آموزشی‌ از نظردبیران‌ مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد چرا که‌ دبیران‌ باید بیش‌ از هر فرد دیگری‌ در کاربردتکنولوژی‌ آموزشی‌ یا عدم‌ استفاده‌ از آنها نقش‌ داشته‌ باشند.

اهداف‌:

1ـ مشخص‌ نمودن‌ مشکلات‌ و اولویت‌ بندی‌ موانع‌ و مشکلات‌ موجود در رابطه‌ بابهره‌گیری‌ از تکنولوژی‌ آموزشی‌. 2ـ ارائه‌ پیشنهاد و راهبردهای‌ عملی‌ به‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ و دیگر مراکز و دست‌اندرکاران‌ تعلیم‌ و تربیت‌ جهت‌ رفع‌ مشکلات‌ موجود.

پرسش‌ها یا فرضیه‌ها:

فرضیه‌ها :

1ـ از دیدگاه‌ دبیران‌ راهنماییی‌ استان‌ قم‌، ضعف‌ مهارت‌ و دانش‌ نیروی‌ انسانی‌ دربکارگیری‌ تکنولوژی‌ آموزشی‌ در فرایند تدریس‌ و یادگیری‌ مؤثر است‌. 2ـ از دیدگاه‌ دبیران‌ راهنمایی‌ استان‌ قم‌، نگرش‌ منفی‌ یا عدم‌ اعتقاد دیگران‌ نسبت‌ به‌تأثیر تکنولوژی‌ آموزشی‌ در عدم‌ بهره‌گیری‌ از آن‌ در تدریس‌ و یادگیری‌ مؤثر است‌. 3ـ از دیدگاه‌ دبیران‌ راهنمایی‌ اسان‌ قم‌، فقدان‌ برنامه‌ ریزی‌ درسی‌ و هدف‌، روش‌ وارزشیابی‌ مناسب‌ با اصول‌ تکنولوژی‌ آموزشی‌ در عدم‌ بهره‌گیری‌ از تکنولوژی‌ آموزشی‌در فرایند تدریس‌ و یادگیری‌ مؤثر است‌. 4ـ از دیدگاه‌ دبیران‌ راهنمایی‌ استان‌ قم‌: الف‌) عدم‌ وجود سخت‌افزار و وسایل‌ آموزشی‌ مناسب‌ در عدم‌ بهره‌گیری‌ ازتکنولوژی‌ آموزشی‌ در تدریس‌ و یادگیری‌ مؤثر است‌. ب‌) کمبود فضا و امکانات‌ سالی‌ در عدم‌ بهره‌گیری‌ در تکنولوژی‌ آموزشی‌ در پذیرش‌ ویادگیری‌ مؤثر است‌ از دیدگاه‌ دبیران‌ استان‌ قم‌، نحوه‌ ارزشیابی‌ از عملکرد دبیران‌ در عدم‌بهره‌گیری‌ از تکنولوژی‌ در تدریس‌ و یادگیری‌ مؤثر است‌.

جامعه‌ آماری‌:

کلیه‌ دبیران‌ مدارس‌ راهنمایی‌ استان‌ قم‌ در سال‌ تحصیلی‌ 78 ـ 77. نمونه‌ آماری‌:(اعم‌ از فرمول‌ها، روایی‌ و اعتبار و...) انتخاب‌ نمونه‌ بر اساس‌ روش‌ تصادفی‌ طبقه‌ای‌ و فرمول‌ زیر صورت‌ پذیرفت‌: 2-a p.(1- q) E 2n = Z

ابزار گردآوری‌ داده‌ها:

پرسشنامه‌ محقق‌ ساخته‌ پایایی‌ پرسشنامه‌ از طریق‌ پیش‌ آزمون‌ روی‌ یک‌ گروه‌ 15نفری‌ و استفاده‌ از ضریب‌ آلفای‌ کرونباخ‌ صورت‌ گرفته‌ است‌ و روایی‌ پرسشنامه‌ بر اساس‌نظرات‌ 5 تن‌ از متخصصان‌ و اساتید گروه‌ تکنولوژی‌ انجام‌ شده‌ است‌.

روش‌ تجزیه‌ و تحلیل‌:

آمار توصیفی‌: فراوانی‌، نمودارها، درصد فراوانی‌، میانگین‌، انحراف‌ معیا، واریانس‌ آماراستنباطی‌: جهت‌ آزمون‌ فرضیه‌های‌ پژوهش‌ از آزمون‌ t استفاده‌ شده‌ است‌.

نتیجه‌گیری‌ و تفسیر:

1ـ 61% دبیران‌ نسبت‌ به‌ این‌ فرضیه‌ نظر مساعد داشتند در نتیجه‌ فرضیه‌ اول‌ مورد تاییدقرار می‌گیرد. 2ـ 52% دبیران‌ نسبت‌ به‌ این‌ فرضیه‌ نظر مساعد داشتند در نتیجه‌ فرضیه‌ دوم‌ مورد تاییدقرار می‌گیرد. 3ـ 69% دبیران‌ نسبت‌ به‌ این‌ فرضیه‌ نظر مساعد داشتند در نتیجه‌ فرضیه‌ سوم‌ مورد تاییدقرار می‌گیرد. 4ـ 67% دبیران‌ نسبت‌ به‌ قسمت‌ الف‌ این‌ فرضیه‌ نظر مساعد داشتند و 85% از دبیران‌قسمت‌ ب‌ این‌ فرضیه‌ را تایید کردند. 5ـ 66% از دبیران‌ نسبت‌ به‌ این‌ فرضیه‌ نظر مساعد داشتند بطور کلی‌ کلیه‌ فرضیه‌های‌تحقیق‌ با نظر مساعد دبیران‌ مورد تایید قرار گرفت‌.

محدودیت‌ها و موانع‌:

1ـ محدودیت‌ در انتخاب‌ نمونه‌ ار نظر سن‌، سوابق‌ وضعیت‌ 2ـ قابل‌ کنترل‌ نبودن‌ تمام‌ متغییرهای‌ بازیگر در پژوهش‌ 3ـ محدودیت‌ در صحت‌ و دقت‌ ابزار اندازه‌گیری‌ 4ـ بی‌ جواب‌ گذاشتن‌ برخی‌ از پرسشنامه‌ها 5ـ کمبود منابع‌ راجع‌ به‌ تکنولوژی‌ آموزشی‌.

پیشنهادها:

1ـ اختصاص‌ بودجه‌ بیشتر برای‌ تهیه‌ وسایل‌ کمک‌ آموزشی‌ و تجهیز مدارس‌ 2ـ برگزاری‌ دوره‌های‌ ضمن‌ خدمت‌ در رابطه‌ با تکنولوژی‌ آموزشی‌ برای‌ معلمان‌ 3ـ انتخاب‌ مدیران‌ از فارغ‌ التحصیلان‌ رشته‌ مدیریت‌ و علوم‌ تربیتی‌ 4ـ تجهیز بیشتر آزمایشگاهها و کارگاههای‌ دبیران‌ 5ـ ادغام‌ مدارس‌ کم‌ جمعیت‌ و تأسیس‌ مجتمع‌های‌ بزرگ‌ آموزشی‌ با امکانات‌ بیشتر

کتابنامه‌:

1ـ احدیان‌، محمد (1364) «مقدمات‌ تکنولوژی‌ آموزشی‌» تهران‌: مرکز نوآوریهای‌آموزش‌ ایران‌. 2ـ ادگار دویل‌ «درباره‌ تکنولوژی‌ آموزشی‌» ترجمه‌ محمود رابعی‌ مجله‌ رشدتکنولوژی‌ آموزشی‌ سال‌ هشتم‌ آذر 71. 3ـ بروس‌ جویس‌ و دیگران‌، الگوهای‌ تدریس‌، ترجمه‌ محمد رضا بهرنگی‌، تهران‌:کمال‌ چاپ‌ نهم‌ 1375. 4ـ چار لزاف‌ شولر، والتری‌ ولیتیج‌: «تکنولوژی‌ آموزشی‌» ترجمه‌ ایرج‌ اعتماد. شیرازراهک‌ 1373. 5ـ فردانش‌، هاشم‌، مبانی‌ نظری‌ تکنولوژی‌ آموزشی‌، تهران‌، سمت‌ 1371.

شماره‌ شناسایی‌ 609- تحقیقاتی آموزشی

عنوان‌: نیاز سنجی‌ پژوهشی‌ آموزش‌ و پرورش‌ استان‌ قم‌ از دیدگاه‌ گروههای‌ ذی‌ نفوذ وذی‌ علاقه‌ در سال‌ تحصیلی‌ 80 ـ79

سال‌ اجرا: 80 ـ79 نام‌ پژوهشگر: محمد رضا تمسکی‌ نام‌ ناظران‌ و راهنماها: دکتر کوروش‌ فتحی‌ و اجارگاه‌ نام‌ مشاور: کلید واژه‌ها: نیاز سنجی‌ پژوهشی‌، گروههای‌ ذی‌ نفوذ و ذی‌ علاقه‌

مقدمه‌

یکی‌ از مشکلات‌ موجود در کشور در امر تحقیقات‌ آشنا نبودن‌ مراکز تحقیقاتی‌ به‌نیازهای‌ مملکت‌ در مطلع‌ نبودن‌ مراکز اجرایی‌ از توامندی‌های‌ مراکز پژوهشی‌ است‌.اولویت‌ یابی‌ در تحقیقات‌ آموزش‌ از جمله‌ موضوعات‌ بحث‌انگیز و نسبتاً پیچیده‌ای‌ است‌که‌ هنوز الگوی‌ خاصی‌ برای‌ آن‌ بدست‌ نیامده‌ است‌ و بی‌ شک‌ ضعف‌ در تهیه‌ اولویت‌موجبات‌ ضعف‌ در انجام‌ یک‌ پژوهش‌ را نیز فراهم‌ خواهد ساخت‌.

بیان‌ مسأله‌:

در برنامه‌ ریزی‌ استراتیژیک‌، نیاز سنجی‌ پژوهشی‌ یعنی‌ انتخاب‌ مسایل‌ از بین‌ داده‌های‌سخت‌ و داده‌های‌ نرم‌ به‌ داده‌های‌ سخت‌ خود به‌ دو دستة‌ «نیاز» و «شبه‌ نیاز» و نیاز خود سه‌نوع‌ است‌: 1 ـ در برنامه‌ ریزی‌ خود به‌ نیاز «محصول‌» می‌گویند آن‌ عبارتست‌ ازنتایجی‌ که‌در فراهم‌ آوردن‌ نتایج‌ بزرگتر به‌ کار می‌رود. 2 ـ در برنامه‌ ریزی‌ کلان‌ به‌ نیاز «برونداد»می‌گویند و آن‌ کلان‌ به‌ نیاز «پیامد» می‌گویند آن‌ عبارتست‌ از بازده‌ حاصل‌ از نتایج‌ برای‌اجتماع‌ که‌ بیش‌ از هر دسته‌ از نیازها موضوعات‌ پژوهشی‌ مربوط‌ به‌ آنها تأکید می‌شود. اماشبه‌ نیازها دو نوع‌ است‌: 4 ـ «درونداد» و 5 ـ «فرایند» این‌ دو عبارتند از کوشش‌های‌سازمانی‌ یا آنچه‌ سازمان‌ به‌ کار می‌برد و «انجام‌ می‌دهد» و بالاخره‌ 6 ـ موضوعات‌ مربوط‌ به‌«داده‌های‌ نرم‌» که‌ مورد توجه‌ مدیران‌ و کارشناسانی‌ است‌ که‌ به‌ «خود جمعی‌» احترام‌می‌گذارند و حکومت‌ بر قلبها و دلها را طالبند. عدم‌ استفاده‌ از داده‌های‌ نرم‌ و سخت‌ و عدم‌ توجه‌ به‌ برنامه‌ ریزی‌ استراتیژیک‌ شورای‌تحقیقات‌ را با چالش‌ جدی‌ مواجه‌ ساخته‌ است‌ به‌ همین‌ دلیل‌ پژوهش‌ حاضر دنبال‌ آن‌است‌ تا برای‌ برنامه‌ ریزی‌ها (خرد، کلان‌ و فراسوی‌ کلان‌) بداند: 1 ـ گروههای‌ ذی‌ نفوذ آ. پ‌. استان‌ قم‌ چه‌ موضوعاتی‌ را با چه‌ معیارهایی‌ سزاوار لازم‌است‌ در سال‌ 81 ـ80 جهت‌ پژوهش‌ سفارش‌ دهند؟ 2 ـ ملاکهای‌ اولویت‌ بندی‌ و اولویت‌های‌ پژوهشی‌ گروههای‌ ذی‌ نفوذ و ذی‌ علاقه‌آ.پ‌. استان‌ قم‌ در سال‌ 81 ـ80 به‌ طور جدا و بطور نهایی‌ کدامند؟

اهداف‌ :

1 ـ شناسایی‌ موضوعات‌ پژوهشی‌ آ.پ‌. استان‌ قم‌ از دید گروههای‌ ذی‌ نفوذ در سال‌تحصیلی‌ 81 ـ80 2 ـ اولویت‌ بندی‌ موضوعات‌ فوق‌ از دیدگاههای‌ ذی‌ نفوذ و ذی‌ علاقه‌ به‌ طور جدا و به‌طور نهایی‌ در سال‌ تحصیلی‌ 81 ـ80

پرسش‌ها یا فرضیه‌ها:

الف‌: سوالات‌ مربوط‌ به‌ نیاز سنجی‌: 1 ـ معیار پیشنهاد موضوعات‌ پژوهشی‌ از سوی‌ گروه‌ ذی‌ نفوذ آ.پ‌. استان‌ قم‌ در سال‌تحصیلی‌ 81 ـ80 کدامند؟ 2 ـ موضوعات‌ پژوهشی‌ پیشنهادی‌ از سوی‌ دیگر گروه‌ ذی‌ نفوذ مربوط‌ به‌ (نیاز =محصول‌) آ.پ‌. استان‌ قم‌ در سال‌ تحصیلی‌ 81 ـ80 کدامند؟ 3 ـ موضوعات‌ پژوهش‌های‌ پیشنهادی‌ از سوی‌ گروه‌ ذی‌ نفوذ مربوط‌ به‌(نیاز=برونداد) آ.پ‌. استان‌ قم‌ در سال‌ تحصیلی‌ 81 ـ80 کدامند؟ 4 ـ موضوعات‌ پژوهش‌های‌ پیشنهادی‌ از سوی‌ گروه‌ ذی‌ نفوذ مربوط‌ به‌ (نیاز= پیامد)آ.پ‌. استان‌ قم‌ در سال‌ تحصیلی‌ 81 ـ80 کدامند؟ 5 ـ موضوعات‌ پژوهش‌های‌ پیشنهادی‌ از سوی‌ گروه‌ ذی‌ نفوذ مربوط‌ به‌(نیاز=درونداد) آ.پ‌. استان‌ قم‌ در سال‌ تحصیلی‌ 81 ـ80 کدامند؟ 6 ـ موضوعات‌ پژوهش‌های‌ پیشنهادی‌ از سوی‌ گروه‌ ذی‌ نفوذ مربوط‌ به‌ (نیاز= فرایند)آ.پ‌. استان‌ قم‌ در سال‌ تحصیلی‌ 81 ـ80 کدامند؟ 7 ـ موضوعات‌ پژوهش‌های‌ پیشنهادی‌ از سوی‌ گروه‌ ذی‌ نفوذ مربوط‌ به‌(نیاز=داده‌های‌ نرم‌ ) آ.پ‌. استان‌ قم‌ در سال‌ تحصیلی‌ 81 ـ80 کدامند؟ 9 ـ 8 ـ معیارهای‌ اولویت‌ دادن‌ به‌ موضوعات‌ پژوهشی‌ پیشنهادی‌ فوق‌ از دیدگاه‌های‌ذی‌ نفوذ و ذی‌ علاقه‌ کدامند؟ 12 ـ 10ـ اولویت‌های‌ پژوهشی‌ آ.پ‌. استان‌ قم‌ در سال‌ تحصیلی‌ 81 ـ80 از دیدگاه‌های‌ذی‌ نفوذ و ذی‌ علاقه‌ به‌ طور جدا و بطور نهایی‌ کدامند؟ ب‌: سوالات‌ مربوط‌ به‌ تحلیل‌ نیازها: 13 ـ آیا بین‌ اولویت‌ بندی‌ موضوعات‌ آزمودنی‌های‌ زن‌ و مرد گروه‌ ذی‌ علاقه‌همبستگی‌ معنی‌ دار وجود دارد؟ 14 ـ ایا بین‌ اولویت‌ بندی‌ دو گروه‌ ذی‌ علاقه‌ و ذی‌ نفوذ نسبت‌ به‌ موضوعات‌ حوزة‌ضعف‌ همبستگی‌ معنا داری‌ وجود دارد؟ 15 ـ آیا بین‌ رتبه‌ بندی‌ دو گروه‌ ذی‌ علاقه‌ و ذی‌ نفوذ نسبت‌ به‌ موضوعات‌ حوزة‌ ستادی‌همبستگی‌ معنا داری‌ وجود دارد؟ 16 ـ آیا بین‌ رتبه‌ بندی‌ دو گروه‌ ذی‌ علاقه‌ و ذی‌ نفوذ نسبت‌ به‌ موضوعات‌ حوزة‌پیشنهادی‌ مناطق‌ همبستگی‌ معنا داری‌ وجود دارد؟ 17 ـ آیا بین‌ رتبه‌ بندی‌ دو گروه‌ موضوعات‌ پیشنهادی‌ مناطق‌ توسط‌ گروه‌ ذی‌ علاقه‌تفاوت‌ معنا داری‌ وجود دارد؟ 22 ـ 18 ـ نقش‌ و دیدگاه‌ گروه‌ ذی‌ نفوذ با توجه‌ به‌ درصد موضوعات‌ عناصر اصلی‌سازمانی‌ چگونه‌ است‌؟ 23 ـ نقش‌ و دیدگاه‌ وضع‌ موجود و مقایسه‌ با وضع‌ مطلوب‌ (نیاز = دیدگاه‌ و سیاست‌پژوهش‌ آینده‌) گروه‌ ذی‌ نفوذ چگونه‌ است‌.

جامعه‌ آماری‌:

گروههای‌ ذی‌ نفوذ، مجامع‌ سیاستگذاری‌ و تصمیم‌گیری‌ و گروههای‌ ذی‌ علاقه‌ اساتیدآشنا با آ.پ‌. استان‌ قم‌. نمونه‌ آماری‌: (اعم‌ از فرمول‌ها، روایی‌ و اعتبار و..) روش‌ نمونه‌گیری‌ از نمونه‌های‌ در دسترس‌ استفاده‌ شده‌ است‌.

ابزار گرد آوری‌ داده‌ها:

1 ـ مصاحبه‌ فردی‌ و گروهی‌ نیمه‌ سازمان‌ یافته‌ 2 ـ پرسشنامه‌ ـ چون‌ هدف‌ این‌ پژوهش‌تعمیم‌ نتایج‌ نمی‌باشد پایایی‌ و اعتبار قابل‌ طرح‌ و بررسی‌ نمی‌باشد. تنها برای‌ صحت‌نتایج‌ میانگین‌ وزنی‌ و هندسی‌ با یکدیگر مقایسه‌ شدند.

روش‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ :

در نیاز سنجی‌ در میانگین‌ هندسی‌ (حاصل‌ از وزن‌ کلی‌ موضوعات‌ و بعضاً میانگین‌وزنی‌ و امتیازات‌ بدون‌ بعد) و در تحلیل‌ نیازها از ضریب‌ همبستگی‌ اسپیرمن‌ و آزمون‌کروسکال‌ والیس‌ استفاده‌ شده‌ است‌.

نتیجه‌گیری‌ و تفسیر:

الف‌) نتایج‌ تحلیل‌ نیازها: 1 ـ از بین‌ 132 موضوع‌ جمع‌ آوری‌ شده‌ موضوعات‌ مربوط‌ به‌ برنامه‌ ریزی‌ خرد(محصول‌) با 19/37 در صد از فراوان‌ترین‌ و موضوعات‌ مربوط‌ به‌ برنامه‌ ریزی‌ فراسوی‌کلان‌ (پیامد) با 13/4 در صد از کمترین‌ فراوانی‌ برخوردار بوده‌اند و موضوعات‌ دیگر ازجمله‌ موضوعات‌ مربوط‌ به‌ درونداد (18/18 درصد)، برونداد (53/16 درصد)، داده‌های‌نرم‌ (05/14 درصد)، فرآیند (92/9 درصد) وجود دارند. 2 ـ بین‌ اولیت‌ بندی‌ گروه‌ ذی‌ علاقه‌ در مناطق‌ تفاوت‌ معنی‌ دار وجود ندارد. و بین‌ گروه‌ذی‌ علاقه‌ و ذی‌ نفوذ در اولویت‌ بندی‌ موضوعات‌ پژوهشی‌ حوزه‌ صف‌ و ستاد همبستگی‌معنی‌ داری‌ وجود دارد. همچنین‌ بین‌ زنان‌ و مردان‌ گروه‌ ذی‌ علاقه‌ در اولویت‌ بندی‌موضوعات‌ پژوهشی‌ مناطق‌ سه‌ گانه‌ همبستگی‌ معنی‌ دار وجود ندارد. 3 ـ از پاسخ‌ به‌ سوالات‌ 18 ـ22 پژوهشی‌ مشخص‌ شد نقش‌ و دیدگاه‌ گروه‌ ذی‌ نفوذ درکل‌ استان‌. حوزة‌ ستادی‌ و حوزة‌ مناطق‌ سه‌ گانه‌ صرفاً در ارائه‌ موضوعات‌ پژوهشی‌ معرف‌گروههای‌ کم‌ تجربه‌ یابی‌ تجربه‌ است‌. و نقش‌ در دیدگاه‌ حوزة‌ صف‌ گروه‌ ذی‌ نفوذ صرفاًدر پیشنهاد موضوعات‌ پژوهشی‌ کارکنان‌ نسبتاً با تجربه‌ را نشان‌ می‌دهد. ب‌) نتایج‌ نیاز سنجی‌: صف‌:1 ـ میزان‌ اطلاعات‌ به‌ رزو معلمان‌ و دبیران‌ در زمینة‌ مواد درسی‌ خود 2 ـ نرخ‌ بیکاری‌ و اشتغال‌ فارغ‌ التحصیلان‌ کارو دانش‌ فنی‌ و حرفه‌ای‌ در مشاغل‌ مرتبط‌با رشته‌ تحصیلی‌ 3 ـ اثر بخشی‌ نظام‌ اساسی‌ واحدی‌ در مقایسه‌ با نظام‌ جدید و قدیم‌ آ.پ‌.استان‌ قم‌ 4 ـ میزان‌ موفقیت‌ مدیران‌ و مربیان‌ تربیتی‌ و درونی‌ کردن‌ ارزشهای‌ مورد تأکید. ستاد: 1 ـ مقایسه‌ حقوق‌ و مزایای‌ عوامل‌ انسانی‌ آ.پ‌. استان‌ قم‌ با سایر وزارتخانه‌ و باخط‌ فقر 2 ـ ملاکهای‌ گزینش‌ مدیران‌ و میزان‌ مطابقت‌ آن‌ با شرایط‌ احراز 3 ـ کارایی‌ مدیران‌مدارس‌ با توجه‌ به‌ شرح‌ وظیفه‌ آنها 4 ـ ایجاد بانک‌ اطلاعات‌ پژوهشی‌. مناطق‌ (خلجستان‌ ـ کهک‌ ـ جعفر آباد): 1ـ مقایسه‌ کارآیی‌ و اثر بخشی‌ مدارس‌ با ثبات‌مدیریت‌ و با تغییر مدیریت‌ 2 ـ پیش‌ مطالعه‌ ایجاد رشته‌های‌ فنی‌ و حرفه‌ای‌ در مناطق‌ 3 ـ تهیه‌ شاخص‌ توضیع‌ منابع‌ با توجه‌ به‌ ضریب‌ محدودیت‌ مناطق‌ و نواحی‌ 4 ـ میزان‌مهارتهای‌ فنی‌ مدیران‌

محدودیت‌ها و موانع‌:

1 ـ شفاف‌ و پاسخگو نبودن‌ برخی‌ افراد گروه‌ ذی‌ نفوذ در دادن‌ اطلاعات‌ درست‌ 2 ـ نداشتن‌ برنامه‌ و عمل‌ نکردن‌ بر اساس‌ شرخ‌ وظیفه‌ یا در دست‌ نداشتن‌ وضع‌ موجود ومطلوب‌ برخی‌ افراد ذی‌ نفوذ 3 ـ تنها استفاده‌ از گروههای‌ ذی‌ نفوذ و ذی‌ علاقه‌ و عدم‌امکان‌ دسترسی‌ به‌ گروههای‌ ذی‌ مربط‌ و ذی‌ نفع‌ 4 ـ نداشتن‌ ضمانت‌ اجرایی‌ به‌ موقع‌ نتایج‌پژوهش‌ حاضر

پیشنهادها:

1 ـ نیاز سنجی‌ پژوهشی‌ از دیدگاه‌های‌ ذی‌ نفوذ و ذی‌ علاقه‌ و ذی‌ نفع‌ و ذی‌ ربط‌ در یک‌دبستان‌ پسرانه‌ و دخترانه‌ شهرستان‌ در سال‌ تحصیلی‌ 81 ـ80 2 ـ نیاز سنجی‌ پژوهشی‌ ازدیدگاه‌های‌ ذی‌ نفع‌ و ذی‌ ربط‌ در استان‌ قم‌ در سال‌ تحصیلی‌ 81 ـ80. 3 ـ بررسی‌ و مقایسة‌نشانگرهای‌ کمی‌ و کیفی‌ مربوط‌ به‌ اهداف‌ عملیاتی‌ مدیران‌ مدارس‌ ابتدایی‌ نواحی‌چهارگانه‌ استان‌ قم‌ در سال‌ تحصیلی‌ 81 ـ80. 4 ـ بررسی‌ و مقایسة‌ نشانگرهای‌ کمی‌ و کیفی‌مربوط‌ به‌ اهداف‌ عملیاتی‌ روسای‌ مناطق‌ سه‌ گانه‌ استان‌ قم‌ در سال‌ تحصیلی‌ 81 ـ80. 5 ـنیاز سنجی‌ پژوهشی‌ در زمینه‌ پیامد و برونداد برنامه‌ و شرح‌ وظایف‌ مدیر کل‌ استان‌ قم‌ ازدید شوراهای‌ سه‌ گانه‌ در سال‌ تحصیلی‌ 81 ـ80.

کتابنامه‌ :

1 ـبابایی‌، محمود نیاز سنجی‌ اطلاعات‌، مرکز اطلاعات‌ و مدارک‌ علمی‌ ایران‌، چاپ‌اول‌، تهران‌ 1378. 2 ـ عباس‌ زادگان‌، سید محمد وترک‌ زاده‌، جعفر. نیاز سنجی‌ آموزشی‌ در سازمانها،شرکت‌ سهامی‌ انتشار، چاپ‌ اول‌، 1379. 3 ـ فتحی‌ و اجارگاه‌، کوروش‌. نیاز سنجی‌ در برنامه‌ ریزی‌ آموزشی‌ و درسی‌، اداره‌ کل‌تربیت‌ معلم‌ و آموزش‌ نیروی‌ انسانی‌، چاپ‌ اول‌ 1375. 4 ـ کیامنش‌، علیرضا. بخش‌ نیازهای‌ آموزشی‌، مؤسسه‌ خدمات‌ آموزش‌ بنیاد جانبازان‌، 1367. 5 ـ نفیسی‌، عبد الحسین‌، پیش‌ نویس‌ مقدماتی‌ برنامه‌ کلان‌ و سیاستهای‌ پژوهشی‌وزارت‌ آ.پ‌. پژوهشکدة‌ تعلیم‌ و تربیت‌، 1376.

شماره‌ شناسایی‌ 281- سنجش و اندازه گیری

عنوان‌: عرضه‌ و تقاضای‌ فضای‌ آموزشی‌ در استان‌ قم‌

سال‌ اجرا: 76 ـ 75 نام‌ پژوهشگر: سیدعلی‌ محمد حجّت‌ نجفی‌ نام‌ ناظران‌ و راهنماها: د کتر مصطفی‌ عماد زاده‌ نام‌ مشاور: دکتر مرتضی‌ سامتی‌ کلید واژه‌ها: عرضه‌ و تقاضاـ فضای‌ آموزشی‌

مقدمه‌

در این‌ جهان‌ پر جمعیت‌ و پر مسئله‌ جز با درایت‌ و سازماندی‌ خردمندانه‌ جامعه‌ وبرنامه‌ ریزی‌ دور اندیشانه‌ اقتصادی‌ نمی‌توان‌ زندگی‌ کرد. بنابر این‌ نگریستن‌ به‌ آینده‌ جامعه‌ما به‌ این‌ بستگی‌ دارد که‌ چگونه‌ از هم‌ اکنون‌ آمادگی‌ لازم‌ را باتغییرات‌ و یبش‌ آمدهای‌آینده‌ فرام‌ سازیم‌. و این‌ کار جز با آموزش‌ و پرورش‌ زمینه‌ علمی‌ و اجتماعی‌ ناسب‌ مقدور نیست‌.

بیان‌ مسأله‌:

مسأله‌ای‌ که‌ همه‌ کشورهای‌ جهان‌ چه‌ فقیر و چه‌ غنی‌ چه‌ رشد یافته‌ و چه‌ در حال‌ رشدبا آن‌ درگیرندمسأله‌ تقاضای‌ اجتماعی‌ فزاینده‌های‌ است‌ که‌ برای‌ خدمات‌ آموزشی‌ وجوددارد. امانحوه‌ تقاضا در کشورهای‌ صنعتی‌ باکشورهای‌ در حال‌ رشد متفاوت‌ است‌. دربرآورد سازمان‌ ملل‌ متحد ضریب‌ رشد متوسط‌ جمعیت‌ دانش‌ آموزی‌ در کشورهای‌پیشرفته‌ 19 درصد و در کشورهای‌ درحال‌ رشد تا 40 درصد پیش‌ بینی‌ گردیده‌ است‌. در کشور ما نیز با افزایش‌ بی‌ سابقه‌ مقدار دانش‌آموزان‌ مدارس‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ ازمشکلات‌ سالهای‌ اخیر مطرح‌ است‌ که‌ عامل‌ اصلی‌ آن‌ رشد بالای‌ جمعیت‌ در دهه‌ گذشته‌محسوب‌ می‌شود. بدلیل‌ ارتباط‌ بین‌ آموزش‌ و پرورش‌ و شغل‌ و درآمد توده‌های‌ انبوده‌ مردم‌ به‌ امید دست‌یابی‌ به‌ رفاه‌ اقتصادی‌ و برخورداری‌ از موقعیتی‌ که‌ آموزش‌ و پرورش‌ به‌ ارمغان‌ میاوردبیش‌ از ببیش‌ به‌ مدرسه‌ و دانشگاه‌ روی‌ می‌آورند. در نتیجه‌ نیاز به‌ فضای‌ آموزشی‌ روز به‌روز بیشتر می‌شود که‌ بایستی‌ در فرایند آموزش‌ به‌ عنوان‌ یک‌ عامل‌ مهم‌ در کنار سایرعوامل‌ مورد پژوهش‌ و بررسی‌ قرار گیرد.

اهداف‌ :

هدف‌ از پژوهش‌ شناخت‌ نارسائیهای‌ فضای‌ اموزش‌ استان‌ قم‌ در گذشته‌ و حال‌ و برآوردن‌ غیر این‌ نارساییها درآینده‌ می‌باشد همچنین‌ تعیین‌ و برآورد رابطه‌ تقاضای‌ فضای‌آموزشی‌ در استان‌ قم‌ می‌باشد.

پرسش‌ها یا فرضیه‌ها :

فرضیه‌ها: 1 ـ با افزایش‌ جمعیت‌ تقاضا بر ای‌ فضای‌ آموزشی‌ افزایش‌ می‌یابد و این‌ رابطه‌ مثبت‌ است‌. 2 ـ تقاضای‌ فضای‌ آموزشی‌ با افزایش‌ در آمد افزایش‌ می‌یابد و این‌ رابطه‌ مثبت‌ است‌. 3 ـ با افزایش‌ هزینه‌ های‌ آموزشی‌ تقاضا برای‌ فضای‌ آموزشی‌ کاهش‌ می‌یابد و این‌رابطه‌ منفی‌ است‌. 4 ـ رشد فضای‌ آموزشی‌ در استان‌ متناسب‌ با رشد دانش‌آموزان‌ نبوده‌ است‌.

جامعه‌ آماری‌:

تمام‌ فضای‌ آموزشی‌ استان‌ و تعداد کل‌ دانش‌آموزان‌ ثبت‌ نام‌ نموده‌ در هر مقطع‌ در طی‌دوره‌ زمانی‌ سالهای‌ 1358 الی‌ 1375. نمونه‌ آماری‌: (اعم‌ از فرمول‌ها، روایی‌ و اعتبار و..) نمونه‌ برابر با کل‌ جامعه‌ آماری‌ است‌. ابزار گرد آوری‌ داده‌ها: جهت‌ گرد آوری‌ اطلاعات‌ از اسناد و مدارک‌ موجود در ا داره‌ کل‌ آموزش‌ و پرورش‌استان‌ و منابع‌ موجود در سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌ استان‌ استفاده‌ شده‌ است‌ همینطورمصاحبه‌ با کارشناسان‌ زیربط‌ و طبقه‌ بندی‌ داده‌ها صورت‌ گرفته‌ است‌.

روش‌ ت‌جزیه‌ و تحلیل‌ :

از طریق‌ ماتریس‌ واریانس‌ کوواریانس‌ برای‌ تشخیص‌ پراکندگی‌ وابستگی‌ و ارتباط‌ بین‌متغیرها و استفاده‌ شده‌ است‌. همچنین‌ به‌ کمک‌ ضریب‌ همبستگی‌ ارتباط‌ متغیرها باههم‌سنجیده‌ می‌شود. آزمون‌ دور بودن‌ والسون‌ جهت‌ تشخیص‌ خود همبستگی‌ بین‌ متغیرها وآزمون‌ t جهت‌ معنی‌ دار بودن‌ متغیرها مورد ا ستفاده‌ قرار گرفته‌ است‌. همینطور از آزمون‌ fجهت‌ توضیح‌ و با معنی‌ بودن‌ تمام‌ متغیرها استفاده‌ شده‌ است‌.

نتیجه‌گیری‌ و تفسیر:

1 ـ افزایش‌ تقاضا بر عرضه‌ پیشی‌ گرفته‌ است‌ و سبب‌ منحنی‌ تقاضا بیش‌ از شیب‌ منحنی‌عرضه‌ در طول‌ زمان‌ بوده‌ است‌. 2 ـ با افزایش‌ درآمد ملی‌ تقاضای‌ جامعه‌ برای‌ آموزش‌ تا مقطع‌ راهنمایی‌ بدلیل‌همگانی‌ بودنش‌ بیشتر می‌شود و لی‌ برای‌ مقطع‌ متوسط‌ درامد خانوارها تأثیر مستقیم‌ ووبیشتری‌ برای‌ افزایش‌ تقاضای‌ فضای‌ آموزشی‌ می‌شود. در نتیجه‌ این‌ فرضیه‌ نیز تایید می‌شود 3 ـ هر چه‌ از مقطع‌ ابتدایی‌ به‌ طرف‌ متوسطه‌ نزدیک‌ می‌شویم‌ خانواده‌ها آماده‌ پرداخت‌هزینه‌ بیشتری‌ برای‌ تحصیل‌ هستند در نتیجه‌ تقاضای‌ آموزش‌ با هزینه‌ (شهریه‌) رابطه‌منفی‌ دارد. و فرضیه‌ سوم‌ نیز مورد تایید قرار می‌گیرد. 4 ـ در سطح‌ مناطق‌ شهری‌ کمبودکلاس‌ فیزیکی‌ بیشتر از مناطق‌ روستایی‌ است‌ و این‌ کمبود در مقطع‌ راهنمایی‌ بیشتر نسبت‌به‌ مقطع‌ ابتدایی‌ و متوسطه‌ وجود دارد. و در نتیجه‌ این‌ فرضیه‌ نیز موردتایید قرارا گرفت‌. بطور کلی‌ تقاضای‌ فضای‌ آموزشی‌ با جمعیت‌ دانش‌آموزان‌ و در آ مد خانوار و در آمدملی‌ رابطه‌ مستقیم‌ داردو با هزینه‌ تحصییل‌ رابطه‌ معکوس‌ دارد. همینطور نتایج‌ مشخص‌گردیده‌ که‌ وضعیت‌ موجود خود جوابگوی‌ تقاضای‌ آموزشی‌ نیست‌.

محدودیت‌ها و موانع‌:

1 ـ تنوع‌ افراد مورد مطالعه‌ از نظر جنس‌ و سن‌ 2 ـ تنوع‌ دوره‌های‌ تحصیلی‌ موردمطالعه‌و ابتدای‌ ـ راهنمایی‌ ـ متوسطه‌) 3 ـ کمبود منابع‌ علمی‌ در زمینه‌ فضای‌ اموزشی‌ چه‌ داخلی‌و چه‌ خارجی‌ 4 ـ در دسترس‌ و آماده‌ نبودن‌ اطلاعات‌ پایه‌. 5 ـ مشکل‌ جمع‌ آوری‌اطلاعات‌ دقیق‌ و معتبر به‌ دلیل‌ اینکه‌ کارهای‌ آماری‌ تاکنون‌ بصورت‌ دستی‌ صورت‌می‌گرفته‌ است‌.

پیشنهادها:

1 ـ کار بست‌ تحقیقات‌ در مسایل‌ آموزشی‌ بدلیل‌ وجود حلقه‌ مفقود بین‌ سیاستگزاران‌ و مجریان‌ 2 ـ گرد آوری‌ و تدوین‌ و قابل‌ دسترس‌ کردن‌ اطلاعات‌ پایه‌ جهت‌ انجام‌ تحقیقات‌ 3 ـ توجه‌ ویژه‌ به‌ آموزش‌ دختران‌ و فراهم‌ نمودن‌ امکان‌ تحصیلات‌ آنها در مقاطع‌ بالاتر.4 ـ ایجاد و ساعت‌ مدارس‌ جدید باتوجه‌ به‌ رشد بالای‌ دانش‌آموز مقاطع‌ راهنمایی‌ و متوسطه‌. 5 ـ تلاش‌ در جهت‌ تبدیل‌ کلاسهای‌ دو نوبته‌ به‌ صورت‌ یک‌ نوبته‌ و ثابت‌.

کتابنامه‌ :

1 ـ برانسون‌، ویلیام‌ اچ‌، تئوری‌ و سیاستهای‌ اقتصادکلان‌. ج‌ 1 ترجمه‌ عباس‌ شاکری‌.تهران‌: نشرنی‌ 1373. 2 ـ تووارد، مایکل‌. توسعه‌ اقتصادی‌ در جهان‌ سوم‌. ج‌ 1. ترجمه‌ غلامعلی‌ فرهادی‌.تهران‌ سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌ 1365. 3 ـ راجرز، دانیل‌ مسی‌ و راچلین‌، هرش‌ اس‌. اقتصاد و آموزش‌ و پرورش‌. ترجمه‌ سیدابوالقاسم‌ حسینیون‌. مشهد: آستان‌ قدس‌ رضوی‌، 1370. 4 ـ ساخار پولوس‌، هرج‌ و در وردحال‌، مورین‌، آموزش‌ برای‌ توسعه‌. ترجمه‌ پریدخت‌وحیدی‌ و حمید سهرابی‌. تهران‌: سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌ 1370. 5 ـ عظیمی‌، حسین‌، مدارهای‌ توسعه‌ ساختگی‌ در اقتصاد ایران‌، تهران‌. نشر نی‌. 1374. 6 ـ هلک‌، ژاک‌. سرمایه‌ گزاری‌ برای‌ آینده‌ آموزش‌ و پرورش‌ ترجمه‌ عبد الحسین‌نفیسی‌. تهران‌. انتشارات‌ مدرسه‌، 1371.

شماره‌ شناسایی‌ 488- تحقیقات

عنوان‌: بررسی‌ شیوه‌های‌ تشویق‌ و ترغیب‌ معلمان‌ و دانش‌آموزان‌ به‌ امور پژوهشی‌ ازدیدگاه‌ معلمان‌ و دانش‌آموزان‌ شهر قم‌

سال‌ اجرا: 1379 نام‌ پژوهشگر: مجید مرادی‌ نام‌ ناظران‌ و راهنماها: احمد نیکزاد نام‌ مشاور: دکتر غلامرضا جندقی‌ کلید واژه‌ها: شیوه‌های‌ تشویق‌ و ترغیب‌ ـ معلمان‌ و دانش‌آموزان‌ ـ امور پژوهشی‌.

مقدمه‌:

علم‌ و فن‌ آوری‌ محصول‌ فعالیت‌های‌ پژوهشی‌ است‌ و در صورتی‌ که‌ فعالیتهای‌پژوهشی‌ از طریق‌ تولید علم‌ و تبدیل‌ آن‌ به‌ فن‌ آوری‌ بتواند با سایر فعالیتهای‌ اقتصادی‌،اجتماعی‌ و فرهنگی‌ ترکیب‌ گردد قطعاً توسعه‌ پایدار تحقق‌ خواهد یافت‌ با این‌ وصف‌ سهم‌ایران‌ از فعالیتهای‌ پژوهشی‌ در جهان‌ 10% می‌باشد که‌ نشان‌ دهندة‌ پائین‌ بودن‌ انگیزة‌تحقیق‌ در میان‌ دانش‌آموزان‌، معلمان‌ و دانشجویان‌ می‌باشد.

بیان‌ مسأله‌:

واقعیت‌ این‌ است‌ که‌ کشورهای‌ جهان‌ سوم‌ از جمله‌ ایران‌، از یک‌ ضعف‌ و نارسایی‌ درزمینة‌ تحقیقات‌ رنج‌ می‌برند از طرفی‌ استعدادهای‌ محققان‌ شکوفا نمی‌گردد که‌ این‌ به‌ نوبة‌خود ضعف‌ تکنولوژی‌ را بدنبال‌ دارد، ضعف‌ تکنولوژی‌ را بندنبال‌ دارد، ضعف‌تکنولوژی‌ باعث‌ افت‌ تولید و ضعف‌ اقتصاد می‌گردد و ضعیف‌ بودن‌ بنیة‌ اقتصادی‌ موجب‌می‌شود که‌ بودجة‌ کافی‌ در اختیار تحقیق‌ و پژوهش‌ قرار نگیرد. در آنجائیکه‌ محققان‌ حرفه‌ای‌ از بین‌ دانش‌آموزان‌ امروز و بدست‌ معلمان‌ تربیت‌می‌شوند به‌ نظر می‌آید از طریق‌ تشویق‌ معلمان‌ و دانش‌آموزان‌ به‌ فعالیتهای‌ پژوهشی‌ و باارتقاء انگیزه‌ تحقیق‌ در بین‌ آنها در زمان‌ آینده‌ شاهد محققانی‌ حرفه‌ای‌ گردیم‌ که‌ از بین‌همین‌ معلمان‌ و دانش‌آموزان‌ رشد یافته‌اند. به‌ همین‌ دلیل‌ در این‌ پژوهش‌ سعی‌ شده‌ است‌شیوه‌های‌ تشویق‌ و ترتیب‌ معلمان‌ و دانش‌آموزان‌ به‌ امور پژوهش‌ از دیدگاه‌ معلمان‌ ودانش‌آموزان‌ مورد مطالعه‌ و بررسی‌ قرار گیرد.

اهداف‌:

1ـ یافتن‌ راههای‌ تشویق‌ و ترغیب‌ دانش‌آموزان‌ و معلمان‌ قم‌ به‌ امور پژوهشی‌ 2ـ اولویت‌ بندی‌ عوامل‌ یا راههای‌ تشویق‌ به‌ فعالیتهای‌ پژوهشی‌.

پرسش‌ها یا فرضیه‌ها:

فرضیه‌های‌ مربوط‌ به‌ معلمان‌: 1ـ بین‌ آشنا بودن‌ معلمان‌ با مؤسسات‌ تحقیقاتی‌ داخل‌ آموزش‌ و پرورش‌ و انگیزة‌تحقیق‌ آنان‌ رابطة‌ معنی‌ داری‌ وجود دارد. 2ـ بین‌ آشنا بودن‌ معلمان‌ با مؤسسات‌ تحقیقاتی‌ خارج‌ از آموزش‌ و پرورش‌ و انگیزة‌تحقیق‌ آنان‌ رابطة‌ معنی‌ داری‌ وجود دارد. 3ـ بین‌ آموزش‌ معلمان‌ در زمینة‌ روش‌ تحقیق‌ در حین‌ تحصیلات‌ دانشگاهی‌ و انگیزة‌تحقیق‌ آنان‌ رابطه‌ وجود دارد. 4ـ بین‌ آموزش‌ معلمان‌ در زمینة‌ روش‌ تحقیق‌ در ضمن‌ خدمت‌ و انگیزة‌ تحقیق‌ آنان‌رابطه‌ وجود دارد. 5ـ بین‌ موجود بودن‌ کتابخانه‌، آرشیو و مجلات‌ تخصصی‌ و قابل‌ دسترسی‌ به‌ عنوان‌ابزارهای‌ سیستم‌ اطلاع‌ رسانی‌ و انگیزه‌ تحقیق‌ معلمان‌ رابطة‌ معنی‌ دار وجود دارد. 6ـ بین‌ دادن‌ پاداش‌ مالی‌ قابل‌ توجه‌ به‌ معلمان‌ محقق‌ و انگیزه‌ تحقیق‌ آنان‌ رابطه‌ وجود دارد. 7ـ بین‌ افزایش‌ حقوق‌ یا دادن‌ گروه‌ تشویقی‌ به‌ معلمان‌ محقق‌ و انگیزه‌ تحقیق‌ آنان‌رابطه‌وجود دارد. 8ـ بین‌ اعطای‌ لوح‌ تقدیر به‌ معلمان‌ و انگیزة‌ تحقیق‌ آنان‌ رابطه‌ معنی‌ داری‌ وجود دارد. 9ـ بین‌ قدر دانی‌ در حضور جمع‌ از معلمان‌ و انگیزة‌ تحقیق‌ آنان‌ رابطه‌ وجود دارد. 10ـ بین‌ آسان‌ و قابل‌ فهم‌ بودن‌ موضوعات‌ تحقیقی‌ و انگیزة‌ تحقیق‌ معلمان‌ رابطه‌ وجود دارد. 11ـ بین‌ حذف‌ قوانین‌ و مقررات‌ دست‌ و پاگیز اداری‌ و انگیزة‌ تحقیق‌ معلمان‌ رابطه‌ وجود دارد. فرضیه‌های‌ مربوط‌ به‌ دانش‌آموزان‌: 1ـ بین‌ موجود بودن‌ کتابخانه‌ و دسترسی‌ به‌ آرشیو مجلات‌ تخصصی‌ و انگیزة‌ تحقیق‌دانش‌آموزان‌ رابطة‌ معنی‌ داری‌ وجود دارد. 2ـ بین‌ اعطاء لوح‌ تقدیر به‌ دانش‌آموزان‌ و انگیزة‌ تحقیق‌ آنان‌ رابطه‌ وجود دارد. 3ـ بین‌ قدردانی‌ در حضور جمع‌ از دانش‌آموزان‌ و انگیزة‌ تحقیق‌ آنان‌ رابطه‌ وجود دارد. 4ـ بین‌ آموزش‌ روش‌ تحقیق‌ دانش‌آموزان‌ و انگیزة‌ تحقیق‌ آنان‌ رابطه‌ وجود دارد. 5ـ بین‌ آموزش‌ نحوه‌ مقاله‌ نویسی‌ دانش‌آموزان‌ و انگیزة‌ تحقیق‌ آنان‌ رابطه‌ وجود دارد. 6ـ بین‌ تأثیر دادن‌ فعالیتهای‌ پژوهش‌ دانش‌آموزان‌ در قبولی‌ کنکور سراسری‌ و انگیزة‌تحقیق‌ آنان‌ رابطه‌ وجود دارد. 7ـ بین‌ دادن‌ بهره‌ فعالیتهای‌ پژوهشی‌ دانش‌آموزان‌ و تأثیر آن‌ در معدل‌ دروس‌ و تحقیق‌آنان‌ رابطه‌ وجود دارد. 8ـ بین‌ گنجاندن‌ درس‌ پژوهش‌ و تحقیق‌ در برنامة‌ هفتگی‌ مدارس‌ و انگیزة‌ تحقیق‌دانش‌آموزان‌ رابطه‌ وجود دارد. 9ـ بین‌ برگزاری‌ همایش‌ علمی‌ دانش‌ آموزی‌ و انگیزة‌ تحقیق‌ دانش‌آموزان‌ رابطه‌ وجود دارد. 10ـ بین‌ آشنا کردن‌ دانش‌آموزان‌ با مراکز پژوهشی‌ ـ تحقیقی‌ و انگیزة‌ تحقیق‌ آنان‌ رابطه‌وجود دارد. 11ـ بین‌ دادن‌ پاداش‌های‌ نقدی‌ یا جوایز نفیس‌ به‌ دانش‌آموزان‌ و انگیزة‌ تحقیق‌ آنان‌رابطه‌ وجود دارد.

جامعه‌ آماری‌:

کلیه‌ دانش‌آموزان‌ مقطع‌ متوسطه‌ و کلیه‌ معلمان‌ سه‌ مقطع‌ چهار ناحیه‌ آموزش‌ و پرورش‌ شهر قم‌. نمونه‌ آماری‌:(اعم‌ از فرمول‌ها، روایی‌ و اعتبار و...) روش‌ نمونه‌ برداری‌: خوشه‌ای‌ تصادفی‌ می‌باشد که‌ از فرمول‌ زیر استفاده‌ شده‌ است‌. q * P * / a2 2Z * 2D * 1) - q(N * p * / a2 2NZ = n

ابزار گردآوری‌ داده‌ها:

1ـ پرسشنامه‌ محقق‌ ساخته‌ برای‌ معلمان‌ و دانش‌آموزان‌ به‌ طور مجزا که‌ اعتبار و روایی‌آن‌ از طریق‌ اجرای‌ آزمایشی‌ روی‌ 30 آزمودنی‌ و محاسبة‌ ضریب‌ آلفای‌ کرونباخ‌ موردبررسی‌ قرار گرفت‌.

روش‌ تجزیه‌ و تحلیل‌:

1ـ آمار توصیفی‌ مانند فراوانی‌ مطلق‌، درصد فراوانی‌، درصد فراوانی‌ تجمعی‌ واریانس‌میزان‌ توصیف‌ داده‌ها استفاده‌ شده‌ است‌. 2ـ آمار استنباطی‌ الف‌: آزمون‌ استقلال‌ کای‌ اسکوئر و آزمون‌ تک‌ متغیری‌ کای‌ اسکوئربرای‌ بررسی‌ رابطة‌ بین‌ متغییرهایی‌ مثل‌ جنسیت‌، انگیزة‌ تحقیق‌، رشته‌ تحصیلی‌ استفاده‌ شده‌ است‌. ب‌: تحلیل‌ عامل‌: به‌ منظور تحلیل‌ آماری‌ متغییرهای‌ مرتبط‌ با فرضیات‌ آماری‌دانش‌آموزان‌ و معلمان‌.

نتیجه‌گیری‌ و تفسیر:

1ـ کلیة‌ فرضیه‌های‌ مربوط‌ به‌ دانش‌آموزان‌ مورد تایید قرار گرفت‌ و گنجاندن‌ درسی‌تحت‌ عنوان‌ پژوهش‌ و تحقیق‌ در بنیاد دانش‌آموزان‌ در بین‌ سایر منتخب‌ها بیشترین‌ اهمیت‌را به‌ خود اختصاص‌ داده‌ است‌. 2ـ نتایج‌ یافته‌ها نشان‌ می‌دهد که‌ ضمن‌ تایید کلیه‌ فرضیه‌های‌ مربوط‌ به‌ معلمان‌، افزایش‌حقوق‌ یا دادن‌ گروه‌ تشویق‌ به‌ معلمان‌ که‌ فعالیتهای‌ پژوهشی‌ دارند بیشترین‌ اهمیت‌ را دربین‌ سایر متغیرها به‌ خود اختصاص‌ داده‌ است‌ و بلافاصله‌ دومین‌ متغییر از نظر اهمیت‌ دادن‌پاداش‌ مالی‌ می‌باشد. توالی‌ این‌ دو متغییر که‌ در واقع‌ نشان‌ دهندة‌ نیاز مالی‌ معلمان‌ است‌بیانگر این‌ واقعیت‌ است‌ که‌ معلمان‌ مهمترین‌ عاملی‌ را می‌تواند موجب‌ انگیزة‌ تحقیق‌ آنان‌شود پاداشهای‌ مادی‌ می‌دانند.

محدودیت‌ها و موانع‌:

1ـ عدم‌ وجود پیشینه‌ و مناسب‌ دربارة‌ انگیزة‌ تحقیق‌ معلمان‌ و دانش‌آموزان‌. 2ـ عدم‌ همکاری‌ بعضی‌ از مراکز پیش‌ دانشگاهی‌ در اجرای‌ پرسشنامة‌ تحقیق‌ بدلیل‌آماده‌ شدن‌ دانش‌آموزان‌ یا پیش‌ دانشگاهی‌ برای‌ آزمون‌ سراسری‌.

پیشنهادها:

الف‌: دانش‌آموزان‌: 1ـ درسی‌ تحت‌ عنوان‌ پژوهش‌ و تحقیق‌ در کنار سایر دروس‌ ایجاد شود. 2ـ آموزشهای‌ متعدد در زمینة‌ پژوهش‌ تحقیق‌ و نحوة‌ مقاله‌ نویسی‌ به‌ دانش‌آموزان‌ ارائه‌ شود. 3ـ در رابطه‌ با تأثیر دادن‌ فعالیتهای‌ پژوهشی‌ دانش‌آموزان‌ در طول‌ کنکور سراسری‌دوره‌ راهنمایی‌ انجام‌ شود. 4ـ کتابخانه‌های‌ درسی‌ غنی‌تر گردند. 5ـ مدارس‌ در قبال‌ فعالیتهای‌ پژوهشی‌ دانش‌آموزان‌ پاداشهای‌ متنوع‌تری‌ مانندتورهای‌ سیاحتی‌ و علمی‌ برای‌ آنها ترتیب‌ دهند. ب‌: معلمان‌: 1ـ برای‌ معلمان‌ که‌ فعالیتها پژوهشی‌ قابل‌ توجهی‌ دارند امکانات‌ مالی‌ بیشتری‌ در نظرگرفته‌ شود. 2ـ از طریق‌ اطلاع‌ رسانی‌ مناسب‌ معلمان‌ در جریان‌ تحقیقات‌ و پژوهش‌ قرار گیرند. 3ـ دوره‌های‌ مختلف‌ آموزشی‌ برای‌ آموزش‌ دادن‌ معلمان‌ در زمینة‌ روش‌ تحقیق‌ در نظرگرفته‌ شود. 4ـ از سیستم‌ اطلاع‌ رسانی‌ بویژه‌ اینترنت‌ در سطح‌ وسیع‌ استفاده‌ شود.

کتابنامه‌:

1ـ سرمد، زهره‌ و دیگران‌ «روشهای‌ تحقیق‌ در علوم‌ رفتاری‌» تهران‌: انتشارات‌ آگه‌. 1376. 2ـ سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌. «وضع‌ موجود و تحولات‌ ایجاد شده‌ در سنجش‌ پژوهش‌کشور، فصلنامة‌ پژوهش‌ و مهندسی‌. شمارة‌ 13 و 14. 1378. 3ـ ابتکار، تقی‌، «چگونگی‌ ایجاد انگیزه‌ تحقیق‌، کیفیت‌ پرورش‌ محقق‌ و چگونگی‌جذب‌، استعدادهای‌ اخلاقی‌» مجموع‌ مقالات‌ سمینار تحقیق‌ و توسعه‌. 1368. 4ـ توفیق‌، علی‌ اصغر «چگونگی‌ ایجاد انگیزة‌ تحقیق‌» تهران‌: مجموعه‌ مقالات‌ سمینارتحقیق‌ و توسعه‌، 1368. 5ـ بازرگان‌ عباس‌. «نقش‌ اطلاع‌ رسانی‌ در پژوهشهای‌ آموزشی‌» فصلنامة‌ تعلیم‌ و تربیت‌شماره‌ 20، 1372.

سقف کاذب - انجام پایان نامه مدیریت - لوله پلی اتیلنساخت سوله

فهرست پایان نامه های رشته علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

- کارشناسی ارشد ارتباطات

1- تاثیر وبلاگ نویسی بر عملکرد حرفه ای روزنامه نگاران (بررسی دیدگاه های سر دبیران، دبیران و روزنامه نگاران شاغل در روزنامه های سراسری و خبرگزاری های داری مجوز ایران .) پژوهشگر :آرش آذرنگ 2- تأثیر تلویزیون بر هویت و سرمایه اجتماعی "بررسی دیدگاه نوجوانان شهر تهران " پژوهشگر: میترا آرمند 3- حرکت ایران به سوی جامعه اطلاعاتی : بررسی سیاست و برنامه ریزی های ارتباطی و اطلاعاتی ایران در دهه ???? . پژوهشگر : سعادت آقاجانی 4- بررسی نقش سریال های خانوادگی سیما بر روی روابط همسران جوان .(مطالعه موردی منطقه ? ) پژوهشگر :مهناز ابراهیمی 5- مقایسه تطبیقی معیارهای خبری رسانه های منتسب به جناح های سیاسی در ایران: بررسی تطبیقی اخبار شبکه اول تلویزیون و روزنامه های کیهان و حیات نو پژوهشگر: ابراهیم احراری 6- بررسی تطبیقی نقش شورای مطبوعات در حراست از آزادی ، استقلال و اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری (با تأکید بر تجربه شوراهای مطبوعات انگلستان – هند - مصر و ضرورت ایجاد آن در ایران .) پژوهشگر : عباس اسدی 7- نظام مطلوب مطبوعاتی از دیدگاه روزنامه نگاران بنگلادشی (بررسی و نظر جویی پیرامون نظام های "آمرانه" ، "آزادی گرا" ، "مسئولیت اجتماعی " ،"کمونیستی شوروی "، و "توسعه ای " . پژوهشگر: سهیل احمد 8- بررسی میزان استفاده و رضایتمندی مردم از مطبوعات پژوهشی درباره مردم ملایر ، سامن و جوکار. پژوهشگر: حسن احمدوند


9- بررسی سیر تحولات تشکل های سیاسی افغانستان در مطبوعات ایران .(تجزیه و تحلیل محتوای مطالب مربوط به تشکل های سیاسی افغانستان در سه دوره طی سال های ??-???? ، ??-???? و ????-???? م) پژوهشگر: عبد البصیر احمدی 10-بازتاب اخبار فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران در شبکه های خبری بین المللی (تحلیل محتوای اخبار شبکه های خبری بی بی سی – سی ان ان – فاکس نیوز – فرانس ?? –الجزیره – العربیه ) پژوهشگر: علی احمدی 11. ارزش های خبری در گزارش رویدادهای سیاسی ایران، بررسی معیار های گزینش اخبار سیاسی در ده روزنامه تهران. پژوهشگر: فرید ادیب هاشمی 12. بررسی رفتارهای غیرحرفه ای مدیریت روزنامه های سراسری از دیدگاه خبرنگاران این روزنامه ها و صاحبنظران روزنامه نگاری . پژوهشگر: سعید اردکان زاده یزدی 13. ارتباطات اجتماعی و توسعه پایدار "بررسی نحوه نگرش روزنامه نگاران و کارشناسان در رابطه با حفظ منابع طبیعی و محیط زیست " پژوهشگر: ابراهیم جعفری 14. ارتباط جمعی و توسعه فرهنگ های محلی ." بررسی میزان استقبال شهروندان استان کردستان نسبت به افزایش تهیه و پخش برنامه های محلی تلویزیونی ." پژوهشگر: جلال محمدی 15. ارتباط جمعی و مشارکت مردمی : بررسی دیدگاه های دانشجویان علوم ارتباطات در مورد دستیابی عمومی به وسایل ارتباط جمعی و شرکت مردم در تولید و توزیع پیام های ارتباطی . پژوهشگر: حسین گرجی 16. بررسی تطبیقی محتوی مطلب تلکس های خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه های تهران . پژوهشگر: محمد حسن اسدی طاری 17. بررسی تطبیقی نحوه انعکاس مطبوعاتی سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به نیویورک در ابتدای مهرماه ???? در روزنامه های ایران و آمریکا . پژوهشگر: اسماعیل اسفندیاری 18. اهمیت و ضرورت روزنامه نگاری توسعه در ایران " بررسی دیدگاه های روزنامه نگاری روزنامه های تهران" پژوهشگر : امید اسکندری 19. روزنامه های محلی و اصول روزنامه نگاری "بررسی تطبیقی روزنامه های خبر، خراسان و مهر آزادی". پژوهشگر : عبدالله اسکویی شیروان 20. بررسی عملکرد نمایندگی های خبرگزاری جمهوری اسلامی در خارج از کشور . پژوهشگر: غلامحسین اسلامی فرد 21. اصول اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری از دیدگاه روزنامه نگاران ایران "بررسی و نظر جویی پیرامون مفاهیم و معیارهای اساسی اصول اخلاق حرفه ای " پژوهشگر: علی خان احمدی 22. بهره مندی نابینایان از رسانه ها در ایران با تأکید بررسانه های مکتوب ( اعم از نشریات ادواری و کتاب) به خط بریل . پژوهشگر: نسرین اطیابی 23. تصویر ورزش در روزنامه های ایران: تجزیه و تحلیل محتوای مطالب ورزشی در روزنامه های ابرار –ایران-اطلاعات-کیهان-همشهری در سال های ????-???? پژوهشگر: محمود افچنگی 24. اقتصاد در آینه مطبوعات "تحلیل محتوای مطالب اقتصادی روزنامه های اطلاعات و کیهان در سال های ????-???? و ????. پژوهشگر: غلامعباس افشار 25. اقوام ایرانی در آینه مطبوعات سراسری (بررسی تطبیقی نحوه انعکاس اخبار و مطالب مرتبط به اقوام ایرانی در روزنامه های کیهان و اطلاعات سال ????-????-???? .) پژوهشگر: ابراهیم عبدالله زاده 26. بررسی تطبیقی محتوای مطالب غیر خبری (سرمقاله – یادداشت – تفسیر و تحلیل ) روزنامه های ایران – همشهری – کیهان – و اطلاعات در سال های ????و ???? .) پژوهشگر:فیروزه اکبریان 27. اندیشه های (سنت) و (تجدد) در مطبوعات ایران. " بررسی نسبت مولفه های (سنت و تجدد) در مجله های (کیان) و (نام فرهنگ) و (فرهنگ توسعه) . پژوهشگر: سید محمد مهدیزاده طالشی 28. مطالب تفسیری مطبوعات درباره سیاست خارجی: بررسی ساختار مطالب تفسیری راجع به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در روزنامه های جمهوری اسلامی، کیهان- رسالت و اطلاعات در دو مقطع ???? و???? . پژوهشگر: حمیدرضا انوشه 29. ایران گرایی و منطقه گرایی در مطبوعات دوره قاجار (تحلیل محتوای مطبوعات آذربایجان از ???? (اغاز) تا ???? (کودتای سوم اسفند ماه ???? خورشیدی) پژوهشگر: مسعود لقمان 30. بازنمایی جنسیت در آگهی های تلویزیونی : تحلیل محتوای آگهی های بازرگانی شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران . پژوهشگر : نبیه باباشاهی 31. بازتاب بین المللی اخبار دستگیری ملوانان انگلیسی تحلیل محتوای خبر دستگیری ?? ملوان انگلیسی در آبهای خلیج فارس از شبکه های سی ان ان ، بی بی سی ، العالم و کانال یک تلوزیون ایران . پژوهشگر: شهرزاد ثابت سعیدی 32. بازتاب جهان در روزنامه های ایران : بررسی معیارهای گزینش اخبار بین المللی در ده دوزنامه روزانه تهران. پژوهشگر: یونس شکرخواه 33. بازتاب دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در مطبوعات آمریکا و طرح هدایت افکار عمومی تحلیل محتوای هفته نامه های تایم و نیوز ویک، قبل و بعد از دوم خرداد ???? (????- ???? ) پژوهشگر : رضا شریفی سورکی 34. بازتاب سازمان شهرداری تهران در مطبوعات : تحلیل محتوای روزنامه همشهری – کیهان و اعتماد به لحاظ فرم و محتوا با تأکید بر اخبار توسعه طی سال های ???? و ???? پژوهشگر: میترا حیدری 35. بازتاب نتایج انتخابات ریاست جمهوری در مطبوعات. تحلیل محتوای نتایج انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری در روزنامه های دو جناح اصلاح طلب (شرق، اعتماد و ایران) و اصول گرا (کیهان –سیاست روز و همشهری ) از چهارم تا شانزدهم تیر ???? . پژوهشگر: ذبیح الله حشمت 36. بازنمایی زنان در تبلیغات مجلات (تحلیل محتوی تبلیغات مجلات زن روز (????) و خانواده (????) پژوهشگر: مریم رحمانی تهرانی 37. بازنمایی مفهوم شهروندی در مطبوعات ایران .(تحلیل گفتمان سر مقاله روزنامه های کیهان – رسالت – ایران- اعتماد شرق و افتاب یزد.) پژوهشگر: زرین زردار 38. بازنمایی هویت دینی در فضای مجازی – بررسی تأثیر حضور در گروه های دینی مجازی بر شکل گیری هویت دینی کاربران جوان ایرانی . پژوهشگر: شقایق جلیلی فیروزی 39. تحلیل محتوای کارکاتوهای مطبوعاتی روزنامه های کثیر الانتشار در سال های ???? و ???? . پژوهشگر: بابک بانصیری 40. مطبوعات و سیاست خارجی ایران در مورد خاورمیانه " تحلیل محتوای روزنامه های اطلاعات و کیهان در مقاطع ????-????-????-???? . پژوهشگر : محمد رضا بخت ور 41. بررسی عوامل مرتبط با رضامندی خوانندگان از روزنامه های کیهان – همشهری و اعتماد در سال ?? پژوهشگر: مهدی بختی 42. زبان و رسانه : نقش ایدئولوژی در ترجمه متون خبری( بررسی چگونگی ایدئولوژیک سازی رسانه ها تحت تأثیر گفتمان غالب. پژوهشگر: احسان بخشنده 43. برجسته سازی اخبار تلویزیون ایران و مقایسه آن با روزنامه های تهران. پژوهشگر: فاطمه ناصری زاده 44. بررسی اخبار توسعه در مطبوعات ایران: تجزیه و تحلیل روزنامه های اطلاعات – جمهوری اسلامی -رسالت و کیهان در سال های ????-???? . پژوهشگر : داود زارعیان 45. بررسی الگوی بهره مندی و انتظارات مخاطبان برنامه رادیوئی روستایی کردی. پژوهشگر: سید علی محمد نژاد 46. بررسی الگوی مطلوب روابط عمومی مدیران: " مقایسه دیدگاه مدیران و کارشناسان روابط عمومی ." پژوهشگر: محمد رضا نعیمی 47. بررسی بازتاب جرایم در مطبوعات با تأکید بر جرایم جوانان : تحلیل محتوای روزنامه های جام جم- ایران- کیهان – اطلاعات در سال ???? . پژوهشگر: محمد حسن خطیبی بایگی 48. بررسی پوشش مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در مطبوعات . (مقایسه انعکاس مطالب انتخاباتی روزنامه های رسالت – همشهری- سلام- حیات نو در دوره مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در سال های ???? و ???? ) پژوهشگر: مجتبی شاکر 49. بررسی پوشش مبارزات انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری ایران در روزنامه های سراسری کشور. پژوهشگر : سهیلا چگینی 50. بررسی تحول در تبلیغ و ترغیب سیاسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره اول تا ششم (????-???? ) . پژوهشگر : محمد جعفر جوادی نو بندگانی 51. بهرمندی نابینایان از رسانه ها در ایران با تأکید بر رسانه های مکتوب (اعم از نشریات ادواری و کتاب) به خط بریل . پژوهشگر : نسرین اطیابی 52. نقش روابط عمومی در توسعه بانکداری ایران بررسی تطبیقی دیدگاه های مدیران و کارشناسان در بخش های اجرایی و روابط عمومی بانک ها . پژوهشگر: قدسی بیات 53. بیمه مشمولیت حرفه ای –حقوقی، روزنامه نگاران . پژوهشگر : سعید نجفی 54. رسانه های "خبری و زلزله " بررسی دیدگاههای روزنامه نگاران ،امدادگران و مردم در خصوص آماده سازی ، امدادرسانی مشارکت همگانی و کاهش خطرات . پژوهشگر: فرخ پارسی زاده 55. شیوه های تبلیغات بازرگانی تلویزیونی : بررسی پیام های بازرگانی در تلویزیون های ایران- ایتالیا و لبنان . پژوهشگر: مولود پاکروان 56. بررسی تطبیقی برنامه های عمرانی اول تا ششم قبل از انقلاب و برنامه های توسعه اول تا چهارم بعد از انقلاب . پژوهشگر: امیر کیهان 57. بررسی تطبیقی پوشش مطبوعاتی مطالب مربوط به انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره های ششم و هفتم در روزنامه های تهران . پژوهشگر: لیلا کریمی تبار بررسی تطبیقی تبلیغات بازرگانی شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران با شبکه های BBC انگلستان ، CNN آمریکا ، TRT ترکیه ، MBC عربستان . پژوهشگر: پریوش خدایار 58. بررسی تطبیقی دیدگاه دانشجویان دانشگاههای اصفهان و شهرکرد نسبت به برنامه های شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران. پژوهشگر: ناهید سمیع 59. بررسی نحوه ابراز " خود" توسط زنان در نوشتار الکترونیک (وبلاگ) . پژوهشگر: سارا تفکری 60. بررسی نحوه پوشش خبری مطالب نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تارنماهای امروز، انتخاب نو، بازتاب و رویداد . پژوهشگر: عباس سعید 61. بررسی نحوه رمز گشایی سریال های تلویزیونی ایرانی توسط دانشجویان کرد دانشگاه کردستان . پژوهشگر: شهرام بهرامی 62. بررسی نحوه نگرش مطبوعات ایران به مواد مخدر و اعتیاد تجزیه و تحلیل محتوای روزنامه های ایران ،اطلاعات ،کیهان و همشهری. پژوهشگر: حامد فرح بخشی 63. بررسی نظرات خوانندگان در مطبوعات روزنامه تهران " تجزیه و تحلیل تلفن ها و نامه های خوانندگان در روزنامه های اطلاعات و کیهان " دوره های قبل و بعد از انقلاب اسلامی. پژوهشگر: علیرضا محمد علی 64. بررسی نقش آموزش دانشگاهی در ارتقای توانایی های حرفه ای روزننامه نگاری در ایران. پژوهشگر: علیرضا کتابدار 65. بررسی نقش ارتباطات در اشاعه نوآوری های کشاورزی در ایران، مطالعه موردی شیوه ارتباطات و انتقال یافته های مرکز تحقیقات منابع طبیعی دام استان تهران به مرغداران صنعتی. پژوهشگر: کریم نعمتی اقدم 66. بررسی نقش رسانه ها در فرهنگ عمومی . پژوهشگر: نادر منصور کیایی 67. بررسی نگرش روزنامه نگاران نسبت به خبرگزاری های کشور( با تأکید بر مقایسه خیرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" و خبرگزاری دانشجویان ایران"ایسنا" . پژوهشگر: علی مهر طلب 68. بررسی وضعیت بهره مندی شهروندان شهر نقده از وسایل ارتباط جمعی. پژوهشگر: جعفر حسینی آقابیگلو 69. بررسی وضعیت سلامت روانی روزنامه نگاران شهر تهران. پژوهشگر: سمانه معظمی گودرزی 70. بررسی و مقایسه دیدگاه های روزنامه نگاران و کارکنان روابط عمومی نسبت به حرفه روابط عمومی . پژوهشگر: سیامک شکوهی تبریزی 71. بررسی ویژگی های روزنامه نگاری تخصصی کودک و نوجوان از دیدگاه متخصصان . پژوهشگر: حمیده جمالی 72. بررسی تطبیقی نظریه اقتصاد رسانه ها با نظریه صنعت فرهنگی مکتب فرانکفورت "ارزیابی کار اصلی این دو نظریه با توجه به دیدگاه های محققان و متخصصان علوم ارتباطات ایران" پژوهشگر: عباس قنبری باغستان 73. بررسی تطبیقی میزان بهره مندی مردم شهرستان ارومیه از تلویزیون ماهواره ای ترکیه و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران . پژوهشگر : رقیه غفارزاده 74. بررسی چگونگی بهره مندی روستاییان از برنامه رادیویی روستا در مازندران : مطالعه موردی روستاهای شهرستان ساری. پژوهشگر: حمید رضا زرنگار 75. بررسی چگونگی تأثیر وسایل ارتباط جمعی در افزایش اطلاعات و آگاهی های روستاییان و نقش آن در توسعه روستایی . پژوهشگر: اشرف حامدی اغولبیک 76. بررسی حقوق و مسئولیت های حرفه روزنامه نگاری " مقایسه تحلیلی دیدگاه های روزنامه نگاران روزنامه های تهران." پژوهشگر: محبوبه ملک لو 77. بررسی دیدگاه های نشریات دوره ای درباره آزادی مطبوعات مطالعه تطبیقی درباره طرز تلقی و نگرش مطبوعات مستقل، محافظه کار و اصلاح طلب در جامعه ایران (????-???? ) پژوهشگر: مریم بیژنی 78. بررسی تطبیقی دیدگاه های متخصصان فنی و صاحب نظران ارتباطی درباره توسعه و پیشبرد جامعه اطلاعاتی در ایران . پژوهشگر: زهره شاه قاسمی 79. بررسی تطبیقی ساختار اخبار خارجی در روزنامه های اطلاعات و کیهان. پژوهشگر: سید نورالدین رضوی زاده 80. بررسی تطبیقی ساختار مطالب نشریه های ایران و آمریکا درباره وقایع عراق : تحلیل محتوای کیهان، شرق، تایم و نیوزویک . پژوهشگر: حسین زارعی 81. بررسی تطبیقی ساختار و نحوه پوشش اخبار مربوط به ایران در تارنماهای خبری ملی و بین المللی : تحلیل محتوای مطالب سیاسی تارنماهای خبری ایرنا، بی بی سی فارسی و صدای آمریکا فارسی . پژوهشگر: علیرضا عبدا.. 82. بررسی تطبیقی نحوه انعکاس اخبار مربوط به جنگ نیروهای ائتلاف علیه عراق در روزنامه های تهران . پژوهشگر: زهرا عیوض علیلو 83. بررسی تحول گفتمان سیاسی روشنفکران افغانستانی و انعکاس آن در دو فصلنامه سراج و توسعه . پژوهشگر : حفیظ ا...شریعتی (سحر) 84. بررسی تطبیقی اخبار حوادث و منازعات در روزنامه های تهران: تجزیه و تحلیل روزنامه های اطلاعات و کیهان در سال های ???? و ???? و ???? . پژوهشگر: گیتا علی آبادی 85. بررسی رابطه بین فن آوری اطلاعات و عملکرد سازمان (مطالعه موردی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران .) پژوهشگر: جعفر حسین پور سعادت آبادی 86. بررسی رابطه میان کیفیت زندگی و میزان استفاده دانشجویان از اینترنت (مطالعه تطبیقی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی و علوم پزشکی و علوم فنی و مهندسی بابل ) پژوهشگر: امیر حسین شیر افکن 87. بررسی رابطه فناوری های نوین ارتباطی با چگونگی سانسور در کتابخانه های دانشگاهی ایران. پژوهشگر: زهرا حداد 88. بررسی رضامندی جوانان سال آخر دبیرستان شهرستان مراغه از رسانه های جمعی (مطبوعات-رادیو-تلویزیون) با کوشش در ارزیابی نیازها و خواسته های مخاطبان از رسانه های جمعی. پژوهشگر: ماریا میرانی 89. بررسی رفتار اطلاع یابی روزنامه نگاران و سنجش وضعیت واحد های اطلاعاتی روزنامه های تهران پژوهشگر: ناهید مهریزی 90. بررسی ساختار اخبار آمریکا- انگلیس – فرانسه و المان در دو روزنامه کیهان و اطلاعات در سال های ????،???? و ???? . پژوهشگر : غلامرضا تاجیک 91. بررسی ساختار اخبار توسعه کشاورزی در مطبوعات سوریه " تحلیل محتوای اخبار و مطالب کشاورزی در نشریه تضال الفلاحین طی سال های ????-???? . پژوهشگر: محمد برو 92. بررسی ساختار اخبار سیاسی جمهوری اسلامی ایران : شبکه های اول و دوم. پژوهشگر: اکبر نصرالهی کاسمانی 93. بررسی ساختار و ویژگی های نظام مظلوب سیاسی روشنفکران دینی از طریق تحلیل محتوای نشریه کیان . پژوهشگر: محمد حسن غفوریان نادر نژاد 94. بررسی سطح سواد رسانه ای دانشجویان: مقایسه سواد رسانه ای دانشجویان دانشکده فنی مهندسی و علوم اجتماعی دانشگاه تهران . پژوهشگر: زهره شاهرخ اسکویی 95. بررسی عوامل موثر بر نگرش نخبگان علمی کشور نسبت به فیلتر گزاری اینترنت از طرف حکومت . پژوهشگر: علی محبی 96. بررسی عوامل میزان بهره مندی دانش اموزان از شبکه های تلویزیونی درون مرزی و برون مرزی (بررسی دیدگاه های دانش آموزان دبیرستان شهرستان پارس اباد مغان ) پژوهشگر: توحید عزیزی 97. بررسی گفتمان نامزد های انتخابات نهم ریاست جمهوری اسلامی ایران : تحلیل گفتمان بیانیه های انتخاباتی و اطلاعیه های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نهم اسلامی ایران طی دوره قانونی تبلیغات انتخاباتی . پژوهشگر: آرش غفوری 98. بررسی محتوای مجلات تخصصی جهانگردی با تکیه بر عملکرد آن ها در انعکاس اهداف جهان گردی برنامه های اول و دوم توسعه جمهوری اسلامی ایران . پژوهشگر:رویا پوروکیل 99. بررسی معیار گزینش اخبار خارجی در صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران : مقایسه وضع موجود و مطلوب . پژوهشگر: سید علی موسوی 100. بررسی موانع و راهکارهای استقرار شهر الکترونیک در ایران از دیدگاه کارشناسان حوزه ارتباطات و فن آوری اطلاعات . پژوهشگر: محسن سلسله 101- بررسی میزان استفاده و اعتماد مخاطبان از وبه اخبار تلویزیون: مطالعه تطبیقی میزان استفاده و اعتماد شهروندان عرب زبان شهر اهواز از وب اخبار تلویزیونی الجزیره – شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران و شبکه استانی خوزستان . پژوهشگر: کوثر شهنی فیض 102. بررسی میزان استفاده و بهره مندی شهروندان استان گیلان " از شبکه باران . پژوهشگر : سیده طاهره علوی 103.بررسی میزان استفاده و رضامندی زنان خانه دار اولیای دانش آموز شهر اصفهان از برنامه های بهداشت و سلامت سیما . پژوهشگر : زهرا کوره پز 104.بررسی میزان استفاده و رضامندی شهروندان تهرانی از برنامه های خبری جمهوری اسلامی ایران (مطالعه تطبیقی خبر ?? شبکه اول و خبر ??/?? از شبکه دوم سیما.) پژوهشگر : میترا مبرم 105.بررسی میزان استفاده و رضامندی شهروندان تهرانی از روزنامه ایران .پژوهشی درباره دیدگاه مردم نسبت به عملکرد مطبوعات و روزنامه ایران . پژوهشگر: سودابه نبئی 106. بررسی میزان استفاده و رضامندی نوجوانان از رسانه های تصویری (سینما- تلویزیون – ویدئو) مقایسه رضامندی ارتباطی دانش آموزان مقطع راهنمایی مدارس عادی و تیزهوشان شهر تهران . پژوهشگر : رضا گوناگونی 107.بررسی میزان اعتماد مخاطبان به رسانه های خبری و عوامل موثر بر اعتماد سازی خبری (در پنج شهرستان استان آذربایجان غربی) پژوهشگر: شفیع گوری حاشیران 108.بررسی میزان بهره مندی جوانان از محتوای وسائل ارتباط جمعی ( رادیو – تلویزیون و مطبوعات ) پژوهشگر: سیده آمنه خاتون مهرناز نقیبی 109.بررسی میزان تأثیر پذیری جناحی مطبوعات در انعکاس اخبار مجلس شورای اسلامی در دوره های پنجم و ششم . پژوهشگر : شیما ترقی 110.بررسی میزان و علل بهره مندی دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های شهرستان شادگان از تلویزیون های درون مرزی و برون مرزی. پژوهشگر: حجت حسین پور 111.بررسی میزان و عوامل بهره مندی روزنامه نگاران شهر تهران از بزرگراه های اطلاعاتی (اینترنت) . پژوهشگر: امیر عبد الرضا سپنجی 112.بررسی میزان و عوامل موثر بر گرایش دانش آموزان دبیرستان های تهران به بازی های رایانه ای . پژوهشگر : عبد الرحمان علیزاده 113.بررسی میزان و نحوه پوشش مطبوعاتی لایحه های تبیین اختیارات ریاست جمهوری و اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در روزنامه های آفتاب یزد –اطلاعات –انتخاب – ایران – سیاست روز و کیهان . پژوهشگر: الهام بنیان جوادی 114.نظام مطلوب مطبوعاتی از دیدگاه روزنامه نگاران ایران "بررسی و نظرجویی پیرامون نظریه های "آمرانه" آزادی گرا " " مسئولیت اجتماعی" "کمونیستی شوروی" و توسعه ای . 115. پژوهشگر: مهدخت بروجردی علوی 116. کار از دیدگاه های روزنامه نگاران همشهری آنلاین و جم جم آن لاین و مدیران ارشد آنها . پژوهشگر: حوریه سادات برهانی 117.بهره مندی جوانان ایرانی از مطبوعات ورزشی . پژوهشگر : نادر داودی 118.پوشش خبری توسعه کشاورزی در مطبوعات ایران تجزیه و تحلیل اخبار و گزارش های بخش کشاورزی در طول برنامه اول توسعه (????-???? ) در روزنامه های روزانه |" بررسی در قالب روزنامه نگاری توسعه " . پژوهشگر: زهرا فتنه کنعانی 119.رسانه ها، جرائم اجتماعی و احساس امنیت و آگاهی (تأثیر انعکاس جرائم اجتماعی در مطبوعات بر میزان احساس امنیت و آگاهی شهروندان تهرانی . پژوهشگر: عزت الله پوریان 120.بررسی ساختار اخبار آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در دو روزنامه کیهان و اطلاعات در سال های ???? ،????، ???? - پژوهشگر: غلامرضا تاجیک 121.تیلیغات و توسعه جهانگردی " بررسی نقش تبلیغات در جذب توریست و توسعه جهانگردی ایران. پژوهشگر : حسین قهرمانی ضامن 122.تحلیل گفتمان کارزار سیاسی نامزدهای پیروز انتخابات ریاست جمهوری دوره های هفتم و نهم (تحلیل مقایسه ای فیلم های تبلیغاتی ساخته شده از سوی این دو کاندیدا آقایان سید محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد ) . پژوهشگر: مانا دشتگلی هاشمی 123.تحلیل محتوای اخبار رادیو های برون مرزی (بررسی مقایسه ای برنامه های شامگاهی بخش فارسی رادیوهای آلمان "DW " ، بی بی سی، و صدای امریکا . پژوهشگر: فتحعلی فاخری 124.تحلیل محتوای اخبار کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در روزنامه های اطلاعات ، کیهان، جمهوری اسلامی در دو مقطع ????، ????. پژوهشگر: افشین محمدی 125.تحلیل محتوای تابلوهای تبلیغاتی شهر تهران (با تأکید بر تسهیل در برقراری ارتباط ) . پژوهشگر : سلیمه کهنسال 126. تحلیل محتوای تارنماهای نهاد های دولتی در ایران . پژوهشگر: مقداد فقیهی رضایی 127.تحلیل محتوای روزنامه های فارسی و انگلیسی زبان : درباره وقایع ?? سپتامبر و افغانستان (بررسی مقایسه ای روزنامه های کیهان ، ایران ، کیهان اینترنشنال و ایران دیلی) . پژوهشگر: عبد ال حسین فاتحی 128.تحلیل محتوای عکس های خبری نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ???? در نه روزنامه سراسری. پژوهشگر:حسین شاد استانجین 129.تحلیل محتوای مطالب هنری روزنامه های دو جناح سیاسی کشور: بررسی پوشش رویدادهای هنری و قضاوت روزنامه ها درباره جشنواره های هنری فجر در بهمن ماه ???? . پژوهشگر: موفق 130.تحلیل محتوای نشریات سینمایی ایران (بررسی تصویر سینما در نشریات سینمایی ایران) . پژوهشگر: علی حسین غرییبی زیارتی 131.تحلیل محتوای وب سایت های رادیو های برون مرزی : مقایسه ساختار اخبار وب سایت های رادیو های بی بی سی ، صدای آمریکا، صدای آلمان و سرویس جهانی رادیو جمهوری اسلامی ایران پژوهشگر: محمد عزیزی راد 132.تحلیل محتوای پوشش مبارزات انتخابات نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در روزنامه های ایران، همشهری، شرق، اقبال، کیهان، جام جم . پژوهشگر: باقر شریفی نیا 133.بررسی میزان تأثیرپذیری جناحی مطبوعات در انعکاس اخبار مجلس شورای اسلامی در دوره های پنجم و ششم . پژوهشگر: شیما ترقی 134.تصویر ایران در مطبوعات آمریکا در دوره های هفتم و نهم ریاست جمهوری ایران تحلیل محتوای جمله های تایم و نیوزویک . پژوهشگر: مهرناز رحیمی 135.تصویر سینمای ایران در مطبوعات فرانسه تحلیل محتوای دو روزنامه لوموند و لیبراسیون در سال های ????-???? (????-???? ). پژوهشگر: خاطره دادار 136. تصویر فرهنگ در مطبوعات : بررسی تطبیقی محتوای مطالب فرهنگی روزنامه های کثیر الانتشار در سال های ????- ???? . پژوهشگر: کورش میر سعیدی 137.قانون مطلوب مطبوعات در ایران " نظر سنجی از روزنامه نگاران، حقوقدانان و سیاستمداران. پژوهشگر: مریم تقی خانی 138.جایگاه ارتباطات در برنامه های توسعه ایران "نظرسنجی از روزنامه نگاران درباره برنامه ریزی ارتباطات کشور . پژوهشگر: عبدالله ذاکر 139.جایگاه ارتباطات و فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات در برنامه های توسعه ملی . پژوهشگر: لیلا خدا بخشی 140.جایگاه نظرریه های ارتباطات جمعی در فصل نامه های تخصصی ملی و بین المللی (تحلیل محتوای فصلنامه های ارتباطات جمعی و روزنامه نگاری، ژورنال ارتباطات، رسانه و پژوهش و سنجش ????- ????. پژوهشگر: مهرداد ملایی 141.نقش تشکل های حرفه ای در پیشبرد روزنامه نگاری ایران: بررسی دیدگاه های روزنامه نگاران درباره اهداف و ویژگی های تشکل های حرفه ای روزنامه نگاری . پژوهشگر: زهرا جعفری اردکانی 142.چگونگی انعکاس مبانی جامعه مدنی در روزنامه های تهران : (جمهوری اسلامی، اطلاعات و کیهان در سال های ????-???? ). پژوهشگر: محمد علی کریمی ابرقویی 143.عامل موثر بر کارایی روابط عمومی (بررسی تطبیقی دیدگاه های مدیران اجرایی سازمان ها و مدیران روابط عمومی ) . پژوهشگر: اصحاب حبیب زاده ملکی 144.ساختار اخبار و مطالب علمی در مطبوعات : بررسی و مقایسه روزنامه های تهران . پژوهشگر: سید حسن حسینی 145.مسئله تأسیس رادیو و تلویزیون خصوصی در ایران : نظر سنجی از متخصصان و مسئولان . پژوهشگر: علیررضا حسینی پاکدهی 146. نقش فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات (Ict) در توسعه انسانی: (بررسی اهداف مربوط به آموزش و اشتغال در برنامه سوم جمهوری اسلامی ایران .) پژوهشگر: رضا حقی 147.ساختار و محتوای اخبار و مطالب مربوط به اعتیاد در روزنامه های کیهان، اطلاعات، اعتماد ملی در ساال های ??-???? . پژوهشگر: مهدیه حمزه ئی 148.مطبوعات محلی و امنیت ملی : بازتاب هویت قومی و ملی در مطبوعات محلی (استانهای ایلام، کرمانشاه و کردستان ). پژوهشگر: اکبر حیدری 149.عوامل اجتماعی توسعه نیافتگی مطبوعات ایران ( با تأکید بر دو دوره پراکندگی و تمرکز قدرت سیاسی ) (????-???? ) و (????-???? ) . پژوهشگر: هادی خانیکی 150.مطبوعات محلی و انتخاب ریاست جمهوری . تحلیل محتوای اخبار و مطالب انتخاباتی نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نه روزنامه محلی . پژوهشگر: یوسف خجیر 151.نقش ماهواره های عربی ( العالم ، الکوثر، الجزیره ، العربیه ، العراقیه ، الشرقیه و الفرات) در توسعه سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی عراق بررسی نگرش دانشجویان عراقی مقیم ایران . پژوهشگر: ثریا خزایی 152.نقش مطبوعات در توسعه سیاسی " بررسی دیدگاه های روزننامه نگاران و کارشناسان علوم سیاسی " پژوهشگر: فیروز رحیمی 153.رسانه های جمعی و جلب مشارکت اجتماعی در طرح های ملی " با تأکید بر دو تئوری "نشر نوآوری ها " " هشیار سازی اجتماعی " و " رویکردی تحلیلی بر نگرش دبیران سرویس های خبری رسانه ها" . پژوهشگر: رقیه ضحاکی 154.نقش ارتباط دو سویه در بهره گیری نخبه های علمی از رسانه های تعاملی " بهره گیری دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی از ظرفیت های تعاملی اینترنت و چند رسانه ای ها . پژوهشگر: رضا رشیدیان 155.رضاین شغلی روزنامه نگاران "بررسی نگرش روزنامه نگاران نسبت به حرفه روزنامه نگاری . پژوهشگر: عبد الرضا زکوت روشندل 156. سیر تحول تبلیغات بازرگانی در مطبوعات ایران از سال ???? تا سال ???? . پژوهشگر: مهدی رفعتی 157.سیمای زن در مطبوعات " مقایسه تطبیقی محتوی مجله زن در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی . پژوهشگر: عبادالله رمضانی 158.روزنامه نگاری حرفه ای در نشریات محلی : بررسی تطبیقی ساختار ده نشریه محلی در استان های اصفهان ، شیراز و تبریز از جنبه اصول حرفه ای روزنامه نگاری . پژوهشگر:حسن صادقی 159.ساختار اخبار و مطالب ایران در روزنامه های تهران : تجزیه و تحلیل محتوای روزنامه های اطلاعات ، ایران ، کیهان و همشهری ???? . پژوهشگر:اسماعیل قدیمی 160. ساختار رابطه انتقادی میان دولت و مطبوعات : بررسی تطبیقی روزنامه های تهران در سال های ???? و ???? . پژوهشگر سید مجتبی سادات محمدی 161. ساختار وبلاگ های فارسی روزنامه نگاری : تحلیل محتوی وبلاگ های فارسی روزنامه نگاران ایرانی . پژوهشگر: مسعود سید علوی 162. موانع فرآوری روابط عمومی ها در گذار به جامعه اطلاعاتی (بررسی دیدگاه های مدیران روابط عمومی و روزنامه نگاران ). پژوهشگر: منصور ساعی 163. عوامل موثر بر میزان اعتماد دانشجویان به روزنامه ها : بررسی دیدگاه دانشجویان رشته های تئاتر، پزشکی ، مهندسی برق و ارتباطات تهران . پژوهشگر: سمیرا سامانی 164. سرمایه فرهنگی و چگونگی استفاده از اینترنت در دانشجویان ساکن خوابگاه (با مطالعه موردی در کوی دانشگاه تهران ) پژوهشگر: آرش وکیلیان 165. سنجش میزان اعتماد کارکنان دولت نسبت به روزنامه های روزانه تهران . پژوهشگر:مرجان کریمان 166. سیمای زن در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران : بررسی محتوای مطالب مربوط به زنان در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در سه مقطع ????، ????، ???? . پژوهشگر: علیار کریمی فرد 167. شیوه های تبلیغی امام خمینی(ره) در دوره های قبل و بعد از انقلاب با تمرکز بر مصاحبه های امام با رسانه های جمعی . پژوهشگر: ابوالفضل مروی 168. نقش مطبوعات در آگاهی بخشی به افکار عمومی در ارتباط با بحران آب سال ???? بررسی تطبیقی مطلب روزنامه های ایران، همشهری، رسالت و کیهان در اطلاع رسانی مدیریت مصرف آب پژوهشگر: طاهره صاحب 169. نقش مطبوعات محلی فارس در سومین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر شیراز . پژوهشگر:امید صدیق 170.نقش فن آوری اطلاعات در توانمند سازی زنان ایران بررسی دیدگاه متخصصان ارتباطات و مسایل زنان کشور . پژوهشگر: سها صراف 171.نظام مطلوب سینمای ایران " بررسی دیدگاه های دست اندر کاران سینمای کشور" . پژوهشگر: مهرداد فرید طالب نیا 172.کاربرد عکس در مطبوعات " تجزیه و تحلیل محتوی عکس های روزنامه های اطلاعات و کیهان در سال های ????-????- ???? . پژوهشگر: فرح اعظم طاهری 173.نقش و کاربرد روابط عمومی در انجمن های حرفه ای (سنجش نگرش اعضای کانون وکلای دادگستری مرکز و جامعه حسابداران رسمی کشور .) پژوهشگر: مریم طباطبایی ندوشن 174.ظرفیت و ساختار خبری مخاطبان. پژوهشگر:پرویز مهر علی 175.مطبوعات و ترغیب سیاسی: بررسی پوشش خبری هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در روزنامه های سلام، رسالت، کیهان، اطلاعات از مهر ????، تا مهر ???? . پژوهشگر: فروزان عبد الوهابی 176. عوامل موثر بر رضایتمندی مردم نسبت به روزنامه ها با تأکید بر روزنامه سلام . پژوهشگر: محمد رضا عرب 177.مقایسه پوشش مطبوعاتی مطالب مرتبط با موضوع حقوق بشر در مطبوعات کشور قبل و بعد از دوم خرداد ???? . پژوهشگر: حسن عرب کرمانی 178.نظر روزنامه نگاران اقتصادی و اقتصاد دانان نسبت به پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) . پژوهشگر: شراره عزیزی 179.عوامل مؤثر بر رضایتمندی مردم نسبت به روزنامه کیهان ارزیابی عملکرد روزنامه از دید خوانندگان پژوهشگر: سید رضا نقیب السادات 180.مطبوعات و تحولات اجتماعی در ایران " تحلیل محتوای صفحات اول روزنامه های کیهان و اطلاعات در دوره های چهار گانه ????- ????- ????- ???? . پژوهشگر: محمد مهدی فرقانی 181.نحوه انعکاس اخبار جنگ عراق از تلویزیون ایران؛ مقایسه تطبیقی با اخبار خبرگزاری ایسنا . پژوهشگر : مهدی قدیری 182.کاربردهای تلفن همراه در میان شهروندان تهرانی. پژوهشگر: مریم کیانی موگویی 183.مطبوعات ترکمنستان، توسعه ملی و هویت جویی فرهنگی: تحلیل محتوای چهار روزنامه ترکمنستان در مقطع سال ???? (???? ) . پژوهشگر: تاج محمد کاظمی 184.نحوه انعکاس امور زنان در نشریات ویژه بانوان در نیم قرن گذشته "تحلیل محتوای نشریات زن امروز، حقوق زنان، اطلاعات بانوان و زنان در مقاطع ???? ، ????،???? ،???? ." پژوهشگر: معصومه کیهانی 185.گزینش اخبار برای رسانه های ایران : بررسی معیارهای گزینش اخبار در خبرگزاری جمهوری اسلامی . پژوهشگر: حبیب الله معظمی گودرزی 186. مبانی استقلال حقوقی حرفه روزنامه نگاری نظر سنجی از روزنامه نگاران مطبوعات تهران. پژوهشگر: حسن نمکدوست 187.نقش ارتباطات ته تنظیم خانواده و کنترل جمعیت "بررسی نگرش زوج های جوان درباره مسائل تنظیم خانواده و کنترل جمعیت . پژوهشگر:حمید رضا متولی 188.مدیریت سازمانی موجود و مطلوب ایران "بررسی دیدگاه های روزنامه نگاران . پژوهشگر:علی اصغر محکی 189.میزان رضایتمندی شغلی روزنامه نگاران زن "بررسی نگرش زنان روزنامه نگار ایران درباره حرفه روزنامه نگاری " . پژوهشگر: امید علی مسعودی 190.نقش وسایل ارتباط جمعی در توسعه افغانستان: بررسی نگرش دانشجویان دانشگاه کابل. پژوهشگر: سیده مژگان مصطفوی 191.وضعیت بهره مندی جوانان از وسایل ارتباط جمعی رادیو – تلویزیون و مطبوعات (با تأکید بر شهر قم) . پژوهشگر: سید حسن مؤمنی 192.فضای مجازی و دوستیابی کاربران نوجوان (بررسی میزان تفاوت معیارهای دوستیابی نوجوانان دردنیای مجازی و غییر مجازی) پژوهشگر:خدیجه ناظری 193.بازنمایی زنان بزهکار در سینمای مستند ایران. پژوهشگر: سپیده جمشیدی نیا 194.روزنامه نگاری صلح و ارزش های خبری آن در ایران ؛ نحوه انعکاس اخبار حمله نیروهای ائتلاف به عراق در شش روزنامه سراسری کشور(کیهان، رسالت ، اطلاعات ، همشهری، اعتماد ، یاسس نو) پژوهشگر: علی شاکر 195.رسانه های شهروندی در ایران ،الگوها و روند های شکل گیری روزنامه نگاری شهروندی در فضای مجازی . پژوهشگر: پدرام الوندی 196. پوشش خبری سازمان های غیر دولتی (NGOS ) ددر مطبوعات ایران . مقایسه تطبیقی اخبار سازمان های غیردولتی در دوره هشتم و نهم ریاست جمهوری در روزنامه های همشهری ، اطلاعات ، اعتماد و کیهان . پژوهشگر: مریم رنجبران 197.تحلیل محتوای تطبیقی مطالب انتخاباتی شورای اسلامی شهر در سه دوره . در روزنامه های آفتاب یزد ،ایران ، همشهری و کیهان . پژوهشگر: لیلا بایگان 198.پوشش مطبوعاتی انتخابات مجلس هشتم بر شهر شیراز . تحلیل محتوای چهار روزنامه خبر جنوب ،نیم نگاه ، عصر مردم و سبحان. پژوهشگر: سید مسعود حسینی 199.والت دیزنی و کلیشه سازی برای کودکان . نحوه نمایش کلیشه های جنسیتی در فیلم های پویا نمایی (انیمیشن) . پژوهشگر: اعظم ده صوفیانی 200.بازتاب ارزش های فرهنگی در آگهی های تجاری تلویزیون ایران . پژوهشگر: سیده الهام هدایتی 201.برای چگونگی بازنمایی زنان در سینمای ایران . تحلیل محتوای بیست فیلم سینمایی با محوریت نقش زنان در دروه (??-????) و (?? -???? ). پژوهشگر: سید ابوالفضل رسولی 202.بررسی نقش تلویزیون ماهواره ای دولتی سوریه و شبکه خصوصی المشرق در سبک زندگی دانشجویان دانشگاه دمشق . پژوهشگر: عبد الکریم محمد 203.تحلیل محتوای برنامه های تولیدی رادیو تجارت . پژوهشگر: اکبر رضایی 204.میزان سواد رسانه های و نقش آن در استفاده از رسانه های تعاملی . بررسی رفتار ارتباطی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان . پژوهشگر: پرستو ایران پور 205.سنجش نگرش مخاطبان تلویزیون نسبت به تأثیر پیام های سلامت (نقش تلویزیون در ترویج سلامت شهروندان ?? سال به بالای تهرانی ) . پژوهشگر: حبیب راشی تهرانی 206. بررسی دیدگاه دانشجویان آموزش بهداشت نسبت به ارتباطات سلامت و تلویزیون . سنجش نگرش دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی ،ایران و تهران نسبت به برنامه های سلامت سیمای جمهوری اسلامی ایران . پژوهشگر: روشنک عاطفی منش 207.بررسی وضعیت روش شناسی تحقیق در پایان نامه های دانشجویان علوم ارتباطات (تحلیل محتوای فصل روش شناسی پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه های تهران ،علامه طباطبایی و دانشکده صدا و سیما در سال های ??- ???? ) . پژوهشگر: اکرم اسد الهی بنه کاغی 208.نظریه های هنجاری مطبوعات در کلام امام خمینی (ره) و مقام رهبری(تحلیل محتوای گزاره های مربوط به الگو های هنجاری مطبوعات در صحیفه نور و پیام ها و سخنان مقام رهبری. پژوهشگر: زهره علی عسگری 209.تحلیل محتوای پوشش خبری مسایل بحران در روزنامه های سراسری . پژوهشگر: سید یاسین ابراهیمی 210.بررسی تطبیقی اخبار مجرمانه صفحه حوادث روزنامه های کشور با الگوی (تحلیل محتوای سه روزنامه ایران ف همشهری، آفتاب یزد در سال ???? ). پژوهشگر: نادر مظفری 211.مطالعه تطبیقی عوامل مرتبط با میزان رضایتمندی جوانان شهر کرمانشاه از شبکه یک سیما (شبکه ملی) شبکه استانی کرمانشاه (زاگرس) و شبکه های ماهواره ای بی بی سی فارسی و صدای آمریکا و نوروز تی وی در سال ???? . پژوهشگر:حمید رضا رستمی 212.تلفن همراه نوجوانان . عوامل مؤثر بر گرایش به کارکردهای استفاده از تلفن همراه در میان نوجوانان شهر تهران . پژوهشگر: مریم حاج محمدی 213.میزان انطباق تبلیغات بازرگانی شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران با دستورالعمل تبلیغاتی سازمان صدا و سیما . پژوهشگر: الهه ایرانی پورنظری 214.نقش تلویزیون در ارتقای فرهنگ زیست محیطی مردم (بررسی دیدگاه های متخصصان ارتباطات محیط زیست ) . پژوهشگر: زینب غریب زاده 215.بررسی سهم ارتباطات در مقابل به تغییر الگوی مصرف در شهرهای میانه (مطالعه موردی شهر یاسوج ) پژوهشگر: ستار مرادی 216. بازتاب هنر در مطبوعات (تحلیل محتوای مقایسه ای مطالب هنری روزنامه بانی فیلم ، اعتماد و کیهان . پژوهشگر: اکرم امینی 217.بازتاب پوشش خبری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در مطبوعات (تحلیل محتوای روزنامه های اعتماد ملی – کلمه سبز – فرهنگ آشتی ...و طن امروز طی دوره کارزار انتخاباتی ??- ? خرداد ???? ) . پژوهشگر: مرضیه ماهروئیان 218.نقش مطبوعات در تقویت یا تهدید امنیت ملی (با تکیه بر گزینش خبری روزنامه نگاری شش روزنامه دولتی و غیر دولتی کشور ) . پژوهشگر: کامران عرفانی 219.منابع و اولویت های رسانه ای دانشجویان در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری بررسی نحوه و میزان استفاده دانشجویان از رسانه های سنتی و نوین (مطالعه موردی دانشگاه شیراز ). پژوه

سقف کاذب - پایان نامه مدیریت  آبپاش مخفی شونده -ساخت سوله 

نکاتی مهم درباره نوشتن پرسشنامه ها همراه نمونه کاربردی

porsesh-namehیکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سوال ها (گویه ها) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه می‌دهد. این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می‌دهد. سوال های پرسشنامه را نوعی محرک-پاسخ می‌توان محسوب کرد. از طریق سوال های پرسشنامه می‌توان دانش، علایق، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد، به تجربیات قبلی وی پی برده و به آنچه در حال حاضر انجام می‌دهد آگاهی یافت. باید توجه داشت که در برخی فرهنگ ها با توجه به شرایط اجتماعی، پرسشنامه نمی تواند داده ها را با دقت لازم، همانند، یک مصاحبه عمیق، بدست دهد. بنابراین برای بالابردن دقت داده های گردآوری شده، توصیه می‌شود که تکمیل پرسشنامه همراه با سایر ابزارهای گردآوری داده ها باشد. در غیر اینصورت باید داده های حاصله را با قید احتیاط به کار برد.

1-1- اصول کلی تنظیم پرسشنامه

- سوال های پرسشنامه باید بر اساس هدف ها یا سوال های تحقیق تنظیم گردد؛
- پرسشنامه باید پاسخ دهنده را جذب نموده و سوال های آن برای او جالب باشد؛
- پرسشنامه باید تا حد امکان کوتاه باشد و داده های مورد نیاز پژوهشگر را فراهم آورد؛
- دستورالعمل تکمیل پرسشنامه باید کوتاه بوده و حاوی کلیه اطلاعات مورد نیاز پاسخ دهنده، برای کامل کردن پرسشنامه باشد. پرسشنامه باید همراه دستورالعمل تکمیل آن بوده و چگونگی پاسخ دادن به سوال ها را برای پاسخ دهنده تشریح کند.

1-2- اجزاء اصلی پرسشنامه

پرسشنامه باید شامل اجزاء زیر باشد:
الف: نامه همراه یا مقدمه ای برای آماده کردن پاسخ دهنده جهت تکمیل پرسشنامه .
ب: دستورالعمل
ج: سوال ها (گویه ها)
در این جا هر یک از اجزاء یادشده بیان می‌شود.
الف: نامه همراه: در این قسمت هدف از گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه داده های مورد نیاز بیان می‌شود. به منظور بیان هدف های یادشده می‌توان شیوه زیر را به کار گرفت. ابتدا هدف کلی پژوهش بیان شده و پاسخ دهنده با گزاره های خاص تحقیق آشنا می‌شود. پس از آن به نقش پرسشنامه در فراهم آوردن داده های مورد نیاز پژوهشگر اشاره می‌شود. پژوهشگر باید سعی کند تا پاسخ دهنده نسبت به همکاری در تکمیل پرسشنامه برانگیخته شود. برای این منظور باید بر با ارزش بودن داده های حاصل از پرسشنامه تاکید شود و پاسخ دهنده نسبت به ضرورت و اهمیت تحقیق آگاه گردد تا با دقت بیشتری پاسخ سوال ها را عرضه کند. علاوه بر آن در این قسمت محقق باید به این نکته اشاره کند که داده های حاصل از پرسشنامه محرمانه بوده و بجز استفاده آماری، به منظور دیگری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.
ب: دستورالعمل: در این قسمت محقق سعی می‌کند پاسخ دهنده را با چگونگی پاسخ دادن به سوال های پرسشنامه آشنا کند. در دستورالعمل تکمیل پرسشنامه رعایت نکات زیر ضروری است.
1- هر نوع سوال پرسشنامه و چگونگی پاسخ دادن به آن تشریح شود.
2- تاکید بر رعایت دقت نسبت به پاسخ دادن به سوال ها.
3- باید بر این نکته تاکید شود که پرسشنامه تا تاریخ معین تکمیل شده و به آدرس مربوط یا به پرسشگر تحویل داده شود. باید به خاطر داشت که دستورالعمل تکمیل پرسشنامه باید کوتاه و به آسانی قابل فهم باشد. دستورالعمل های پیچیده باعث سردرگمی پاسخ دهنده شده و بر ماهیت پاسخ ها اثر می گذارد.
ج: انواع سوال های پرسشنامه : اولین قدم در تعیین نوع سوال های پرسشنامه مشخص کردن متغیرهای پژوهش است. پس از آن محقق می‌تواند در مورد نوع سوال هایی که می‌تواند متغیرها را اندازه گیری کند تصمیم بگیرد.
به طور کلی سوال های پرسشنامه به دو صورت ارائه می‌شود:
1- سوال های بسته- پاسخ
2- سوال های باز- پاسخ
سوال های بسته- پاسخ: سوال های بسته- پاسخ مجموعه ای از گزینه ها را ارائه می‌دهد تا پاسخ دهنده از میان آن ها یکی را انتخاب کند. پاسخ دهنده این نوع سوال ها را به سرعت درک کرده و به سهولت به آن پاسخ می‌دهد. علاوه بر آن در استخراج داده ها، می‌توان به سهولت آن ها را مقوله بندی و تجریه تحلیل کرد.
پرسشنامه های بسته—پاسخ به حالت های متفاوتی ارائه می‌شود. این حالت ها به قرار زیر است:
حالت چند جوابی: در این نوع سوال، پاسخ دهنده یکی از گزینه های ارائه شده را انتخاب کرده و علامت گذاری می‌کند. مثال:
شغلی را که من ترجیح می دهم
1- شغلی است که در آن به توانایی پیشرفت خود اطمینان دارم.
2- شغلی است که همیشه مجبور به محدود کردن توانایی هایم هستم.
3- شغلی است که درآمد بسیار داشته باشد.
حالت چند درجه ای: در این نوع سوال پاسخ دهنده موضع خود را در مورد موضوعی بر روی یک طیف با انتخابی که به بهترین وجه نمایانگر باورها، عقاید یا نگرش او درباره آن گویه باشد، مشخص می‌کند. در مثال های زیر نمونه هایی از این حالت داده شده است.
نقش علوم در زندگی انسان انکار ناپذیر است.
کاملا موافق موافق بی طرف مخالف کاملا مخالف
انضباط در زندگی فردی
حیاتی است خیلی مهم است مهم است نسبتا مهم است اهمیتی ندارد
تا چه اندازه معلم شما سازمان یافته است؟
همیشه اغلب اوقات بعضی اوقات به ندرت هرگز
حالت تعیین اولویت نسبت به موارد ارائه شده: در این حالت یک سری گویه ارائه شده و از پاسخ دهنده خواسته می‌شود تا ترتیب اهمیت آن ها را مشخص کند. برای مثال به منظور پی بردن به نظرات معلمان مدارس ابتدایی درباهر مشکلات مدرسه می‌توان سوال زیر را همراه با گزینه های مربوط به آن به شرح ذیل مطرح کرد:
سوال: به نظر شما مهمترین سه مشکل این مدرسه به ترتیب اولویت چه می باشد؟ لطفا برای پاسخ دادن به این سوال با قرار دادن 1 ، 2 ، 3 ، 4 در مقابل هر یک از گزینه ها نظر خود را مشخص کنید:
فضای آموزشی
مدیریت مدرسه
ناهماهنگی توانایی دانش آموزان
عدم آمادگی معلمان برای اجرای برنامه درسی
سوال های باز- پاسخ: سوال هایی هستند که در آن ها پاسخ دهنده می‌تواند پاسخ را به اختیار خود بیان کند. این پاسخ ها می‌تواند از چند کلمه تا چند جمله باشد. از این نوع سوال ها برای بررسی و مطالعه عقاید در یک زمینه خاص استفاده می‌شود. باید یادآوری کرد که تجزیه و تحلیل داده های حاصل از این نوع سوال ها مشکل بوده و نیازمند یک سیستم کدگذاری ویژه می‌باشد.
مثال: احساساتی را که در حال حاضر نسبت به مادر خود دارید شرح دهید.
نکات ضروری در تدوین سوال ها: پس از انتخاب نوع سوال های پرسشنامه ، محقق باید به تدوین سوال های پرسشنامه بپردازد. در تدوین سوال ها توجه به نکات زیر ضروری است:
1- از سوال های نامفهوم و مبهم پرهیز شود.
2- از سوال هایی که پاسخ دهنده را به پاسخ خاصی هدایت می‌کند باید اجتناب کرد.
3- از سوال های پیچیده پرهیز شود.
4- از سوال های دو وجهی که شامل دو سوال در یک پرسش است اجتناب شود.
5- تا جایی که امکان دارد از ارائه سوال های منفی خود داری شود.
6- از بیان سوال های مستقیم که موجب تحریک حساسیت آزمودنی شده و یا در وی ایجاد مقاومت می‌کند پرهیز شود.
7- از تنظیم سوال هایی که آزمودنی پاسخ آن ها را در دسترس ندارد خود داری شود.

1-3- ترتیب ارائه سوال ها

در ارائه سوال ها باید به این دو اصل مهم توجه کرد:
1- سوال های اولیه باید به حدی جالب باشد که پاسخ دهنده را به پاسخ دادن ترغیب کند؛
2- سوال ها از ساده ترین به پیچیده ترین عرضه شود؛
سوال هایی که ممکن است آزمودنی در پاسخ دادن به آن ها اکراه داشته باشد در آخر پرسشنامه قرار داده شود.

1-4- اجرای مقدماتی پرسشنامه

پس از تدوین و تنظیم پرسشنامه لازم است یک بررسی مقدماتی بر روی آن انجام گیرد. هدف این بررسی برطرف نمودن اشکالات احتمالی می‌باشد و قطعا از مشکلاتی آتی نیز جلوگیری خواهد نمود. هر گونه اصلاح سوال های پرسشنامه به نتیجه حاصله از این بررسی مقدماتی بستگی خواهد داشت. بررسی مقدماتی را باید در میان افرادی که جامعه آماری تحقیق را تشکیل می‌دهند انجام داد. بهتر است در پایان پرسشنامه از پاسخ دهنده خواسته شود تا نظر خود را درباره روشن بودن و یا ابهام برخی از سوال ها عرضه دارند. اگر کلیه پاسخ دهندگان به سوال مخصوصی پاسخ نداده باشند، در آن سوال باید تجدید نظر کرد. اگر پاسخ دهنده ما از پاسخ دادن به برخی سوال ها امتناع ورزند باید این گونه سوال ها مورد بازبینی قرار گیرد.

نکات عمده در تدوین پرسشنامه

حال به راهنمای تدوین پرسشنامه توجه نمایید:

الف: تصمیم گیری درباره محتوای سوال ها:
1- آیا بیان سوال ضروری است؟ تا چه اندازه این سوال مفید است؟
2- چند سوال برای این موضوع لازم است؟
3- آیا پاسخ دهنده اطلاعات لازم را برای پاسخ دادن دارد؟
4- آیا سوال باید عینی تر، ویژه تر و مرتبط تر با تجربیات فردی پاسخ دهنده باشد؟
5- آیا محتوای سوال به اندازه کافی کلی و به دور از سفسطه و جزئی گویی است؟
6- آیا پاسخ ها بیان کننده یک نظرگاه کلی است یا یک دیدگاه کاملا ویژه را نمایان می کند؟
7- آیا محتوای سوال جهت دار است، بدون این که با سوال های دیگری این جهت خنثی یا تعدیل شود؟
8- آیا پاسخ دهنده داده های مورد نیاز را عرضه خواهد کرد؟
ب: تصمیم گیری درباره صورت بندی سوال ها
1- آیا سوال قابل فهم است؟ آیا جمله بندی مشکل و غیر واضح است؟
2- آیا سوال به اندازه کافی پاسخ های متفاوت در این زمینه فراهم می آورد؟
3- آیا به علت عدم بیان پیش فرض ها یا پیامدهای مورد نظر پژوهشگر سوال گمراه کننده است؟
4- آیا جمله بندی سوال جهت دار است؟ آیا سوال دارای بار عاطفی است و یا پاسخ خاصی را القا می کند؟
5- آیا جمله بندی سوال اعتراض پاسخ دهنده را بر خواهد انگیخت؟
6- آیا جمله بندی سوال چنان است که پاسخ دهنده را مستقیما مورد خطاب قرار داده تا نتایج بهتری بدست دهد؟
7- آیا سوال ها بهتر است به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم بیان شوند؟
ج: تصمیم گیری درباره شکل پاسخ ها
1- بهترین شکل پرسیدن سوال به چه صورت می‌تواند باشد؟
2- اگر از سوال هایی استفاده می‌شود که پاسخ دهنده با علامت گذاری پاسخ خود را مشخص می کند، کدام یک از موارد زیر مناسب تر است: چند گزینه ای یا مقیاس چند درجه ای، یا جواب های دوگزینه ای؟
3- اگر از سیاهه (چک لیست) سوال ها استفاده می‌شود آیا شامل تمام پاسخ های ممکن بوده و به ترتیب درست ارائه شده است؟ آیا طول سیاهه سوال ها منطقی می باشد؟ آیا جمله بندی سوال ها بی طرف و متعادل است؟
4- آیا نوع پاسخ، آسان، مشخص، هماهنگ و مناسب برای هدف است؟
د: تصمیم گیری درباره ترتیب قرار گرفتن سوال در پرسشنامه
1- آیا ممکن است که پاسخ به سوال تحت تاثیر محتوای سوال های قبلی قرار گیرد؟
2- آیا ترتیب سوال ها دارای یک روال طبیعی است؟ آیا سوال ها دارای نظم منطقی و ترتیب روان شناختی است؟
3- آیا ترتیب سوال چنان

پرسشنامه شخصیتی برن رویتر

نمونه پرسشنامه های استاندارد:

پرسشنامه شخصیتی برن رویتر

سوالاتی که خواهید دید ، برای بررسی علائق و نگرش های شما طرح شده است . این سوالات از نوع سوال های هوشی نیست . بنابراین ؛ پاسخ درست یا غلط وجود نخواهد داشت
پس از هر سوال کلمات "بلی" ، "خیر" یا علامت سوال "؟" خواهید دید . اگر به طور مطلق نمی توانید ، پاسخ "بلی" یا "خیر" بدهید ، در آن صورت علامت سوال"؟" را انتخاب کنید .
1- آیا از این که نمی توانید با مقررات اجتماعی سازگار شوید ، رنج می برید؟ بلی خیر ؟
2- آیا گاه و بی گاه خیالبافی می کنید ؟ بلی خیر ؟
3- آیا عادت دارید ، به جای کمک گرفتن از دیگران ، کارهایتان را خودتان انجام دهید ؟ بلی خیر ؟
4- ایا اتفاق افتاده است که مسیرتان را عوض کنید تا با فردی روبرو نشوید؟ بلی خیر ؟
5- آیا می توانید انتقادهای دیگران را بدون ناراحتی تحمل کنید؟ بلی خیر ؟
6- آیا گاه و بیگاه به گدا پول می دهید ؟ بلی خیر ؟
7- آیا دوست دارید در جمع کسانی باشید که جوانتر از شما هستند ؟ بلی خیر ؟
8- آیا معمولا خود را بدبخت احساس می کنید ؟ بلی خیر ؟
9- آیا در محیط های ناشناخته ، اگر راهتان را گم کنید ، خیلی ناراحت می شوید ؟ بلی خیر ؟
10- اگر دیگران با عقیده شما مخالفت کنند ، فورا دلسرد می شوید ؟ بلی خیر ؟
11- آیا سعی می کنید عقیده خود را دنبال کنید ، اگر چه احتیاج به مبارزه باشد ؟ بلی خیر ؟
12- آیا معمولا سرخ و سفید می شوید ؟ بلی خیر ؟
13- آیا به ورزش بیشتر از مسائل علمی علاقه دارید ؟ بلی خیر ؟
14- آیا خودتان را یک فرد عصبی می دانید ؟ بلی خیر ؟
15- آیا وقتی در صف ایستاده اید و منتظر نوبت هستید ، اگر کسی بدون رعایت نوبت در جلوی شما بایستد ، اعتراض می کنید ؟ بلی خیر ؟
16- آیا تا به حال سعی کرده اید به زور وارد جایی بشوید یا به حیله متوسل شوید ؟ بلی خیر ؟
17- آیا به طور کلی در مقابل تعریف و سرزنش حساسیت دارید ؟ بلی خیر ؟
18- آیا نسبت به بعضی مسائل حساسیت دارید ؟ بلی خیر ؟
19- آیا وقتی چیزی می خرید چانه می زنید ؟ بلی خیر ؟
20- آیا در مقابل مقامات علمی و اداری خونسردی خود را حفظ می کنید ؟ بلی خیر ؟
21- آیا گاه و بیگاه ، به علت فکر و خیال ، نمی توانید بخوابید؟ بلی خیر ؟
22- آیا در اتخاذ تصمیم کند هستید ؟ بلی خیر ؟
23- آیا فکر می کنید یک کار خوب و شخصی می تواند دوری یک دوست را از یادتان ببرد؟ بلی خیر ؟
24- آیا از کمرویی رنج می برید ؟ بلی خیر ؟
25- آیا تمایل دارید علت اعمال دیگران را تحلیل کنید ؟ بلی خیر ؟
26- آیا اغلب آماده عصبانی شدن هستید ؟ بلی خیر ؟
27- آیا اغلب سلیقه تان عوض می شود ؟ بلی خیر ؟
28- آیا خیلی پرحرف هستید ؟ بلی خیر ؟
29- آیا گاه و بیگاه حرف سخنران را قطع می کنید یا او را مورد بازخواست قرار می دهید؟ بلی خیر ؟
30- اگر بخواهید چیزخریداری شده را دوباره به فروشنده برگردانید ناراحت می شوید ؟ بلی خیر ؟
31- آیا وقتی تنها هستید ، نسبت به زمانی که در اجتماع هستید ، مسائل خیلی خنده دارتر یا خیلی جدی تر به نظرتان می رسد ؟ بلی خیر ؟
32- آیا ترجیح می دهید ، به جای تنها سفر کردن ، با کسی مسافرت کنید که تمام تشریفات را بر عهده می گیرد ؟ بلی خیر ؟
33- آیا دوست دارید ، به جای انجام دادن کارهای مافوق مورد احترام ، کارهای خود را انجام دهید ؟ بلی خیر ؟
34- آیا نظ خود را با نوشتن بهتر از گفتن شرح می دهید ؟ بلی خیر ؟
35- آیا کاری را که مجبور خواهید شد چند سال متوالی به تنهایی انجام دهید ، رد خواهید کرد، (مثلا جنگلبانی) ؟ بلی خیر ؟
36- آیا اتفاق افتاده است که برای مساله ای پول از دیگران درخواست کنید ؟ بلی خیر ؟
37- آیا معمولا سعی می کنید از افراد با قدرت دوری کنید ؟ بلی خیر ؟
38- آیا فکر می کنید مصاحبت با مردم بهتر از مطالعه کردن،افکار شما را روشن می کند؟ بلی خیر ؟
39- اگر یک کار توهین آمیز برای شما پیش بیاید خیلی ناراحت می شوید ؟ بلی خیر ؟
40- آیا تا به حال با اراده خود اقدام به تشکیل گروه ها یا دسته ها کرده اید ؟ بلی خیر ؟
41- اگر شاهد حادثه ای باشید ، برای کمک کردن عجله می کنید ؟ بلی خیر ؟
42- آیا گاه و بیگاه بدون علت می ترسید ؟ بلی خیر ؟
43- آیا دوست دارید مسوولیت ها را به تنهایی بر عهده بگیرید ؟ بلی خیر ؟
44- آیا برای شما کتاب بهتر از دوست سرگرم کننده است ؟ بلی خیر ؟
45- آیا تا به حال سرگیجه گرفته اید ؟ بلی خیر ؟
46- آیا شوخی های توهین آمیز شمارا ناراحت می کند، ولو این که از حقیقت آن ها اطلاع داشته باشید ؟ بلی خیر ؟
47- آیا وقتی خبر ناگواری می شنوید احتیاج دارید کسی پیش شما باشد ؟ بلی خیر ؟
48- اگر دیگران ، به هنگام کار ، شما را تماشا کنند ناراحت می شوید ، ولو این که کار خود را خوب انجام دهید ؟ بلی خیر ؟
49- آیا معمولا احساس تنهایی می کنید ؟ بلی خیر ؟
50- آیا سعی می کنید از مشاجره دوری کنید ؟ بلی خیر ؟
51- ایا زود رنج هستید ؟ بلی خیر ؟
52- آیا در انجام نقشه های خود سعی می کنید ، به جای کمک گرفتن از دیگران ، خودتان کار کنید ؟ بلی خیر ؟
53- آیا احساس می کنید که اگر دیگران را در شادیهایتان سهیم کنید بیشتر لذت خواهید برد ؟ بلی خیر ؟
54- آیا وقتی با مردم هستید ، معمولا احساس تنهایی می کنید ؟ بلی خیر ؟
55- آیا وقتی چیزی از مردم می گیرید ، در نگهداری آن دقت می کنید ؟ بلی خیر ؟
56- آیا از گفتن مطلبی که دیگران را ناراحت کند خودداری می کنید ؟ بلی خیر ؟
57- آیا به آسانی گریه می کنید ؟ بلی خیر ؟
58- اگر در رستوران غذای خوبی به شما ندهند اعتراض می کنید ؟ بلی خیر ؟
59- ایا در مقابل جمع به سختی حرف می زنید ؟ بلی خیر ؟
60- آیا اتفاق می افتد که نامه ای را قبل از پست کردن ، عوض کنید ؟ بلی خیر ؟
61- آیا دوست دارید شبها تنها باشید ؟ بلی خیر ؟
62- آیا به سادگی دوستان تازه ای پیدا می کنید ؟ بلی خیر ؟
63- اگر در رستوران غذا بخورید ، دوست دارید فرد دیگری غذای شما را سفارش بدهد ؟ بلی خیر ؟
64- آیا در امانت گرفتن چیزی از کسی که او را خوب می شناسید، تردید می کنید ؟ بلی خیر ؟
65- اگر اشتباها به کسی سلام کنید ناراحت می شوید ؟ بلی خیر ؟
66- آیا به سختی می توانید از چنگ یک فروشنده خلاص شوید ؟ بلی خیر ؟
67- آیا گاه و بیگاه از شما مشورت می خواهند ؟ بلی خیر ؟
68- آیا در دنبال کردن هدفی که به آن معتقدید معمولا احساسات دیگران را ندیده می گیرید ؟ بلی خیر ؟
69- آیا می توانید قبل از دیر شدن تصمیم بگیرید ؟ بلی خیر ؟
70- آیا وقتی مریض هستید دوست دارید مورد توجه دوستان قرار بگیرید ؟ بلی خیر ؟
71- آیا معمولا خُلق خود را عوض می کنید ؟ بلی خیر ؟
72- آیا معمولا در این فکر هستید که کمتر از دیگران نباشید ؟ بلی خیر ؟
73- آیا افکار پوچ معمولا فکر شما را مشغول می کند ؟ بلی خیر ؟
74- اگر کاری به کسی بسپارید و به موقع انجام ندهد او را سرزنش می کنید ؟ بلی خیر ؟
75- آیا در مبارزه یا رقابت با حریفی که خیلی قویتر از شماست می توانید از حداکثر توانایی خود بهره بگیرید ؟ بلی خیر ؟
76- آیا تا به حال برای چند نفر سخنرانی کرده اید یا آن ها را سرگرم نموده اید ؟ بلی خیر ؟
77- آیا پیش می آید که از شما سوء استفاده شود ؟ بلی خیر ؟
78- ایا وقتی غمگین هستید کسی را پیدا می کنید که غم شما را از بین ببرد ؟ بلی خیر ؟
79- آیا وقتی مطلبی را به تنهایی مطالعه می کنید بهتر از موقعی که با دیگران درباره آن بحث می کنید می فهمید؟ بلی خیر ؟
80- آیا به خودتان اطمینان دارید ؟ بلی خیر ؟
81- آیا به خاطر کاری که انجام می دهید ، دوست دارید از شما تعریف کنند؟ بلی خیر ؟
82- آیا حاضر می شوید شانس خود را در معامله ای که عاقبت آن معلوم نیست امتحان کنید ؟ بلی خیر ؟
83- آیا خواسته های شما گاه و بیگاه باید ، بر اثر تماس با افراد موفق ، تحریک شود؟ بلی خیر ؟
84- آیا معمولا از مشورت کردن دوری می کنید؟ بلی خیر ؟
85- آیا رعایت آداب و رسوم اجتماعی را یکی از جنبه های اصلی زندگی می دانید؟ بلی خیر ؟
86- اگر روزی با دوستان خود دورهم باشید، اجازه می دهید که فرد دیگری نوع سرگرمی ها را تعیین کند؟ بلی خیر ؟
87- آیا در میهمانی ها یا در مجالس ، دوست دارید افراد شما را معرفی کنند؟ بلی خیر ؟
88- اگر به یک جلسه دیرتر از موقع برسید، دوست دارید، به جای این که در ردیف جلو بنشینید در عقب سرپا بایستید؟ بلی خیر ؟
89- آیا بیش از اتخاذ یک تصمیم مهم ، دوست دارید نظر افراد زیادی را بدانید ؟ بلی خیر ؟
90- آیا برای کسی که شما را قدرتمند احساس می کند سعی می کنید خود را قدرتمند نشان دهید؟ بلی خیر ؟
91- آیا گاهی آن قدر گیج می شوید که نمی دانید چکار می کنید ؟ بلی خیر ؟
92- آیا اتفاق می افتد که ، درباره مساله خاصی با فرد مسنی که برای او احترام می گذاری، مشاجره کنید؟ بلی خیر ؟
93- آیا به دشواری می توانید خودتان تصمیم بگیرید؟ بلی خیر ؟
94- آیا گاهی ابتکار تحرک دادن به جلسه ای را که خیلی بی روح است به دست می گیرید؟ بلی خیر ؟
95- آیا سعی می کنید باکسی که خبرهای دروغ درباره شما شایع می کند، تفاهم ایجاد کنید؟ بلی خیر ؟
96- آیا در میهمانی ها یا در مجالس ، در ملاقات با اشخاص مهم تردید می کنید ؟ بلی خیر ؟
97- آیا تماس با هم فکران خود ، محرک خوبی برای شماست؟ بلی خیر ؟
98- ایا تماشای تئاتر را به تماشای رقص ترجیح می دهید؟ بلی خیر ؟
99- آیا میل دارید در نظرهای سیاسی ، مذهبی و اجتماعی خود قاطع باشید ؟ بلی خیر ؟
100- آیا ترجیح می دهید در لحظه های هیجان انگیز تنها باشید ؟ بلی خیر ؟
101- آیا معمولا ترجیح می دهید که با دیگران باشید ؟ بلی خیر ؟
102- آیا وقتی شما را تعریف می کنند بهتر کار می کنید ؟ بلی خیر ؟
103- آیا به دشواری با افراد ناشناس وارد صحبت می شوید؟ بلی خیر ؟
104- آیا ، بدون علت ، از شادی به غم روی می آورید؟ بلی خیر ؟
105- آیا از چیزی که به خود شما تعلق دارد، بهتر مواظبت می کنید؟ بلی خیر ؟
106- آیا نگران بدبختی های خود هستید؟ بلی خیر ؟
107- آیا معمولا سعی می کنید که احساسات خود را مخفی نگهدارید؟ بلی خیر ؟
108- آیا می توانید مدت زیادی ، بدون خستگی و تشویق ، به انجام دادن کاری ادامه دهید؟ بلی خیر ؟
109- آیا از خواندن یک کتاب همان قدر لذت می برید که درباره آن با دیگران بحث کنید ؟ بلی خیر ؟
110- آیا عادت دارید با غم و اندوه به تنهایی و بدون کمک دیگران روبه رو شوید ؟ بلی خیر ؟
111- آیا در پنج سال گذشته رسما سرپرستی یک گروه را بر عهده گرفته اید؟ (نماینده، کاپیتان، مدیر)؟ بلی خیر ؟
112- آیا دوست دارید تصمیمات فوری را به تنهایی اتخاذ کنید؟ بلی خیر ؟
113- آیا در گردش علمی ، وقتی هیچ کس مسیر را بلد نیست، اجازه می دهید که فرد دیگری مسوولیت های گروه را بر عهده بگیرد؟ بلی خیر ؟
114- آیا وقتی از کوچه عبور می کنید خیال می کنید مردم به شما نگاه می کنند؟ بلی خیر ؟
115- آیا اغلب بیش از حد به هیجان می آیید ؟ بلی خیر ؟
116- آیا فردی هستید که به انتقاد کردن از دیگران شهرت دارید ؟ بلی خیر ؟
117- آیا معمولا سعی می کنید مسوولیت های تازه ای بر عهده بگیرید؟ بلی خیر ؟
118- آیا در میهمانی های تشریفاتی سعی می کنید در حاشیه قرار بگیرید؟ بلی خیر ؟
119- اگر به شما بگویند که چگونه کارتان را انجام دهید خیلی بدتان می آید ؟ بلی خیر ؟
120- آیا ازدواج را یک امر اساسی در خوشبختی فعلی و اینده خود می دانید؟ بلی خیر ؟
121- آیا دوست دارید بیشتر با دوستانتان باشید ؟ بلی خیر ؟
122- اگر افراد دور و بر شما آدم های بدی باشند، بازهم خوشبین باقی می مانید؟ بلی خیر ؟
123- آیا انضباط موجب ناراحتی شما می شود؟ بلی خیر ؟
124- ایا در نظر دیگران شما نسبت به جنس مخالف بی تفاوت هستید؟ بلی خیر ؟
125- آیا اطمینان دارید بتوانید حرفی بزنید و بین افراد یک گروه بحث ایجاد کنید ؟ بلی خیر ؟

پرسشنامه اندازه گیری نگرش کارکنان به سازمان

در زیر تعدادی گویه درباره سازمان شما مطرح شده است ، هرکدام را که موافق هستید با علامت * مشخص کنید .

گویه ها

1- به نظر من این سازمان بهتر از سازمان های دیگر به کارکنان خود می رسد .


2- اگر مجبور می شدم کار را از اول شروع کنم ، باز هم برای این سازمان کار می کردم .


3- در این سازمان پارتی بازی وجود ندارد .


4- در این سازمان ، به شرط آن که خودمان بخواهیم ، راه نرقی وجود ندارد .


5- به پزشک سازمان به اندازه پزشک خانوادگی خود اطمینان دارم .


6- این سازمان وقتی می گوید که می خواهد نظر کارکنان را در نظر بگیرد ، واقعا راست می گوید .


7- نظام دستمزدهای این سازمان طوری است که کارگران و کارکنان وظیفه شناس را تشویق می کند.


8- در مجموع این سازمان با ما همان طور رفتار می کند که ما برای آن کار می کنیم .


9- مقررات این سازمان طوری است که حتی باید به خاطر یک خراش کوچک به پزشک مراجعه کرد .


10- پیش بینی ها هر چه باشد ، مطمئن هستم حوادثی اتفاق خواهد افتاد .


11- کارگران ، بیشتر از آن چه سازمان به آن ها می رید ، خود را وقف سازمان نمی کنند .


12- سازمان ، به کارهای خیریه بیشتر علاقه نشان می دهد .


13- رعایت مقررات ، به نحو خطرناک گسترش می یابد .


14- در این سازمان ، فکر نمی کنم که با متقاضیان شغل مودبانه رفتار شود .


15- بسیاری از توصیه های جالب، از جانب روسا نادیده گرفته می شود .


16- رئیس من ، همه پست ها را به دوستان خود می دهد .


17- سازمان به جای این که افراد شاغل را ارتقا دهد ، برای تصدی مشاغل بالا از خارج استخدام می کند .


18- در این سازمان ، برای پیشرفت ، باید با افراد خاصی رابطه برقرار کرد .


19- در بلند مدت ، این سازمان بر کارکنان سوار می شود .


20- در این سازمان ، دستمزد به نحو وحشتناکی پایین است .


21- در این سازمان، هر فرد درستکاری شکست می خورد .


پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاچ

برای این پرسشنامه دو نوع مقیاس قابل استفاده است .
الف : مقیاس فراوانی : هرگز (صفر) ؛ چندبار در سال (1) ؛ یک بار در ماه (2) ؛ چند بار در ماه (3) ؛ یک بار در هفته (4) ؛ چند بار در هفته (5) ؛ و هر روز (6)
ب: مقیاس شدت : هرگز (صفر) ؛ خیلی کم (1) ؛ کم (2) ؛ متوسط (3) ؛ متوسط بالا (4) ؛ زیاد (5) ؛ و خیلی زیاد (6)
1- احساس می کنم کارم به لحاظ روانی توان و نیروی مرا گرفته است .
2- در پایان یک روز کاری احساس می کنم مورد سوء استفاده قرار گرفته ام .
3- صبح روزی که باید سرکار بروم از تصور رفتن به سر کار احساس خستگی می کنم.
4- به آسانی می توانم احساسات دانشجویان ( دانش آموزان) را درک کنم.
5- احساس می کنم با برخی از دانشجویان (دانش آموزان) به صورت اشیایی بدون شخصیت انسانی برخورد می کنم.
6- کار با دانشجویان (دانش آموزان) برای تمام روز واقعا برایم سخت و طاقت فرساست .
7- احساس می کنم به راحتی می توانم با مشکلات دانشجویان (دانش آموزان) به راحتی کنار بیایم.
8- احساس می کنم کارم به لحاظ روانی توان و نیروی مرا گرفته است .
9- احساس می کنم از طریق شغلم بر زندگی دانشجویان ( دانش آموزان) تاثیر مثبت می گذارم.
10- از زمانی که این شغل را انتخاب کرده ام نسبت به دیگران بی تفاوت شده ام .
11- از این نگرانم که این شغل مرا نسبت به مردم سنگدل کند.
12- احساس می کنم سرشار از نیرو و انرژی هستم.
13- شغلم باعث شده که احساس بیهودگی کنم .
14- احساس می کنم کار را به سختی انجام می دهم.
15- واقعا برایم مهم نیست بر سر بعضی از دانشجویان (دانش آموزان) چه می آید.
16- سرو کار داشتن با دانشجویان ( دانش آموزان) سخت است و مرا تحت فشار روانی قرار می دهد.
17- به آسانی می توانم محیط آرامی برای دانشجویان ( دانش آموزان) فراهم کنم .
18- پس از کار با دانشجویان (دانش آموزان) احساس نشاط و شادمانی می کنم.
19- شغلم دست آوردهای مهم و با ارزشی برایم داشته است .
20- احساس می کنم به آخر خط رسیده ام.
21- در حیطه شغلی خود با مشکلات عاطفی و روانی بسیار با متانت برخورد می کنم .
22- احساس می کنم دانشجویان (دانش آموزان) برای برخی از مشکلات مرا مقصر می دانند.

پرسشنامه سبک رهبری سالزمن (SALZMAN)

عبارات زیر، جنبه های مختلف رفتار رهبر را نشان می دهد. در زیر گزینه ای را که بیانگررفتار شما به عنوان یک رهبر است، انتخاب نمایید.
1= هرگز ... 2= به ندرت ...3= گاهی اوقات ... 4= غالبا ... 5= همیشه
1. من به عنوان سخنگوی گروه عمل می کنم..
2. من کارکنان را به اضافه کاری تشویق می کنم.
3. من به افراد تحت نظارت خود آزادی عمل در انجام دادن کار می دهم.
4. من افراد را تشویق می کنم تا از رویه های ثابت و واحدی استفاده کنند.
5. من به افراد تحت نظارتم، اجازه می دهم که در حل مساله ، از قضاوت فردی خود استفاده کنند.
6. من به افراد تحت نظارتم تاکید می کنم که از گروه های رقیب پیشی بگیرند.
7. من به عنوان نماینده گروه صحبت می کنم.
8. من کارکنان را به تلاش بیشتر ترغیب می کنم.
9. من تلاش می کنم افکار و اندیشه های خود را در گروه مطرح نمایم.
10. من به افراد تحت نظارتم آزادی می دهم تا کارشان را به گونه ای که فکر می کنند، بهتر است؛ انجام دهند.
11. من برای ارتقا یافتن در سازمان، به سختی کار می کنم.
12. من ابهامات و به تعویق افتادن کارها و نامشخص بودن وضعیت را تحمل می کنم.
13. اگر در محل کار ما میهمانی نیز حضور داشته باشد، با این حال من برای اعضای گروه گروه صحبت می کنم و نظراتم را ابراز می دارم.
14. من کارها را یک گام سریعتر انجام می دهم.
15. من افراد را در چرخش شغلی آزاد می گذارم و اجازه می دهم آنها در مشاغل مختلف گردش کنند.
16. وقتی در گروه تنش ایجاد می شود، آن را فرو می نشانم.
17. وقتی اطلاعات به صورت تفصیلی و جزیی است، من در جزئیات گرفتار می شوم و سر در گم می شوم.
18. در جلسات و ملاقات هایی که در خارج از سازمان دارم، گروه را معرفی می کنم.
19. من از دادن آزادی عمل به اعضا اکراه دارم.
20. من خودم تصمیم می گیرم که چه چیزی باید انجام شود و چگونه باید انجام گیرد.
21. من برای افزایش تولید و خدمت ، افراد را تحت فشار قرار می دهم.
22. من به افراد تفویض اختیار می نمایم.
23. کارها معمولا همان طور که پیش بینی کرده ان، انجام می گیرند.
24. به افرادگروه اجازه می دهم که از ابتکار فردی در کار، استفاده کنند.
25. انجام دادن وظایف خاصی را به اعضای گروه محول می کنم.
26. من برای ایجاد تغییرات تمایل دارم.
27. از اعضای گروه می خواهم که سخت تر کار کنند.
28. من اعتماد و اطمینان دارم که افراد تحت نظارتم به درستی قضاوت می کنند.
29. من برنامه کاری را که می بایستی انجام شود، برنامه ریزی می کنم.
30. من از تشریح کردن اقداماتم امتناع می ورزم.
31. افراد را توجیه می کنم که افکار و اندیشه هایم به صلاح آنهاست.
32. به افراد گروه برای تعیین سرعت و مراحل کار مربوط به خودشان، آزادی عمل می دهم.
33. اصرار دارم که افراد گروه رکوردهای قبلی خود را بشکنند.
34. من بدون مشورت با گروه عمل می کنم.
35. از اعضای گروه می خواهم که استانداردهای قانونی و مقررات را رعایت کنند.

پرسشنامه جو سازمانی نوآورانه

این پرسشنامه شامل 24 جمله توصیفی در مورد سازمان شما است. لطفا توجه به مقیاس زیر، نظر خود را اعلام نمایید.
1= کاملا مخالف ... 2= مخالف ...3= متوسط ... 4= موافق ... 5= کاملا موافق
1. در این سازمان خلاقیت تشویق می شود.
2. توانایی کارکنان در انجام دادن کارها به شکل خلاقانه از سوی مدیران مورد توجه قرار می گیرد.
3. در این سازمان به کارکنان اجازه می دهند تا مشکلات مشابه و یکسانی را به روش های متفاوت حل و فصل نمایند.
4. وظیفه اصلی کارکنان این سازمان این است که از دستورها و فرامین رده های بالای سازمان تبعیت کنند.
5. در این سازمان اگر یکی از کارکنان بخواهد متفاوت از دیگران عمل کند با مشکل مواجه می شود.
6. این سازمان را می توان به عنوان سازمانی انعطاف پذیر و هماهنگ با تغییرات روز توصیف کرد.
7. در این سازمان فردی نمی تواند بدون برانگیختن خشم دیگران کارهایی را انجام دهد که با اطرافیانش تفاوت زیادی داشته باشد.
8. بهترین روش برای پیشرفت در این سازمان فکر کردن و عمل کردن مطابق با انتظارات و خواست های سازمان است.
9. در این سازمان از کارکنان انتظار می رود که با مشکلات به شیوه یکسانی مواجه شوند.
10. این سازمان تغییر و تحول را با آغوش باز می پذیرد.
11. مسئولان و مدیران این سازمان به حقوق کارکنان احترام می گذارند.
12. در این سازمان ما از روش های تجربه شده و ثابت تبعیت می کنیم.
13. در این سازمان بیشتر بر وضعیت موجود تاکید می شود تا ایجاد تغییر و تحول.
14. در این سازمان کارکنان برای ایجاد اندیشه های جدید، مساعدت و کمک های خود را در اسرع وقت در اختیار افراد خلاق و نوآور قرار می دهند.
15. در این سازمان منابع و امکانات کافی برای خلاقیت و ابتکار اختصاص داده شده است.
16. توانایی کارکنان در انجام دادن کارها به شکل خلاقانه از سوی مدیران مورد توجه قرار می گیرد.
17. در این سازمان زمان کافی برای پی گیری اندیشه های خلاق وجود دارد.
18. نبودن امکانات مالی برای پی گیری برای پی گیری اندیشه های خلاق یک مشکل عمده در این سازمان است.
19. در این سازمان کمبود منابع انسانی مانع بروز خلاقیت و ابتکار است.
20. این سازمان وقت آزاد و کافی در اختیار من قرار می دهد تا اندیشه های خلاق خود را در طول روز پی گیری کنم.
21. در این سازمان نظام پاداش دهی به صورتی است که خلاقیت و ابتکار را مورد تشویق قرار دهد.
22. این سازمان عموما افراد خلاق را شناسایی می کند.
23. در این سازمان نظام پاداش دهی به سود کسانی تمام می شودکه به کار جدید نمی پردازند.
24. این سازمان جو مناسبی را برای پرورش خلاقیت فراهم می آورد.

پرسشنامه عملکرد شغلی (پاترسون)

این پرسشنامه شامل 15 جمله توصیفی است. نظر خود را با توجه به مقیاس زیر مشخص نمایید.
1= به ندرت ... 2= اغلب ...3= گاهی ... 4= همیشه
1. انضباط و مقررات اداری را رعایت می کنم.
2. نسبت به کاری که قبول کرده ام، احساس مسئولیت می نمایم و خود را مسئول عواقب آن می دانم.
3. بدون نظارت مافوق صادقانه کار می کنم.
4. نسبت به کارم دلسوز هستم و سعی می نمایم که آن را با کیفیت مطلوب ارائه دهم.
5. کاری را که بر عهده گرفته ام، برای حصول نتیجه و دلگرمی پی گیری می کنم.
6. در کارم جدی هستم، ارزش آن را حفظ می کنم و در رفع مشکلات کاری می کوشم.
7. با مراجعان و متقاضیان با احترام رفتار می کنم و در رفع مشکلات آنان می کوشم.
8. در مواقعی که فوریتی پیش آید و یا مسائل انسانی مطرح شود، از خود فداکاری و ایثار نشان می دهم.
9. در افزایش معلومات شغلی خود می کوشم.
10. اشتباهات خود را می پذیرم.
11. در حفظ اسرار شغلی خود کوشش می کنم.
12. رعایت حال همکاران خود را نموده و به حقوق انها احترام می گذارم و نسبت به آنها حس همکاری دارم.
13. سعی می کنم اطلاعات شغلی خودم را به دیگران منتقل کنم.
14. از اتلاف وقت و انجام دادن کارهای بیهوده خودداری می کنم.
15. از وسایل کار مواظبت نموده و در مصرف آنها صرفه جویی می کنم.

هوش هیجانی

تراویس .براد بری و جین . گریوز
Emotional Intelligence : by Brad berry & Greaves
ارزیابی واقعی و دقیق مهارتهای هوش هیجانی به اراده شما برای پاسخ دهی دقیق و صادقانه وابسته است . برای این کار باید عمیقا فکر کنید که در وضعیت های مختلف چگونه رفتار می کنید. توجه کنید: وضعیت های مختلف نه در وضعیت هایی که به خوبی از عهده آن ها بر می آیید.
الف. ابتدا از طرز تفکر و رفتار خود در وضعیت های مختلف، در ذهنتان تصویری واضح و شفاف ایجاد کنید.
ب. بعد، صادقانه بگویی که هر چند وقت یکبار یا با چه فراوانی رفتار ذکر شده در سؤال را انجام می دهید.
برای هر یک از عبارات زیر، بر اساس تعداد دفعاتی که برایتان پیش می آید ئر خانه مربوط به آن علامت ضربدر بزنید.

سقف کاذب کناف -  پایان نامه حسابداری  - لوله پلی اتیلن  - اسکلت فلزی


هرگز

بندرت

گاهی

معمولا

تقریبا

همیشه

همیشه

1) به توانایی های خود اعتماد دارید.







2) ناتوانایی ها و نارسایی های خود را می پذیرید.







3) هیجان های خود را، هنگامی که پیش می آیند، درک می کنید.







4) تاثیر رفتار خود در دیگران را متوجه می شوید.







5) تاثیر دیگران درحالت هیجانی خود را درک می کنید.







6) خودتان در شرایط سختی که با آن ها روبرو می شوید، نقش دارید.







7) می توان روی شما حساب کرد.







8) با استرس، خوب کنار می آیید.







9) تغییر را زود می پذیرید.







10)دلسردی را بدون ناراحتی تحمل می کنید.







11)قبل از تصمیم گیری، راه حل های مختلف را در نظر می گیرید.







12)سعی می کنید از هر وضعیتی ، چه خوب و چه بد، حداکثر استفاده را ببرید.







13)در برابر میل به حرف زدن یا عمل کردن، هنگامی که باعث بد تر شدن اوضاع می شود، مقاومت می کنید.







14)وقتی ناراحت می شوید، کارهایی را انجام می دهید که بعدا پشیمانی می آورند.







15)وقتی از چیزی ناراحت هستید، دیگران را از خود می رنجانید.







16)انتقاد را می پذیرید.







17)احساسات دیگران را درک می کنید.







18)به سرعت جو حاکم بر اتاق را متوجه می شوید.







19)منظور طرف مقابل را واقعا متوجه می شوید.







20)در بین جمع و در کارهای اجتماعی گوشه نشین و ساکت هستید.







21)در وضعیت های دشوار مستقیما با دیگران رو در رو می شوید.







22)با دیگران به خوبی کنار می آیید.







23)به طور واضح و موثر با دیگران ارتباط برقرار می کنید.







24)به دیگران نشان می دهید که آنچه احساس می کنید برایتان مهم است.







25)به طور موثر تعارض و مشکل را حل می کنید.







26)برای کنترل موثر تعامل ها ، به احساسات طرف مقابل توجه نشان می دهید.







27)برای بهتر کنار آمدن با دیگران، درباره آنها اطلاعات بیشتری به دست می آورید.







28)منظور یا احساس خود را به دیگران توضیح می دهید.