توانایی در انجام برخی کارها در افراد مختلف کاملا متفاوت است. این قضیه در مورد موارد درسی هم کاملا صادق است. وقتی دانشجویی قصد می کند تا مثلا انتخاب موضوع و انجام پروپوزال و پایان نامه روانشناسی را در گرایش های بالینی و عمومی را در پیش بگیرد، این کار می تواند با تنوع موضوعی و کیفیت کار متفاوت نوشته شود. در برخی موارد ساده انگاشتن کار و سهل انگاری در برخی موارد ممکن است مسیر را برای دانشجو در مراحل بعدی سخت کند و برای بعضی دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز وسواس برای انتخاب می تواند مشکل ساز شود. این کار می تواند توسط استاد راهنما به صورت ساده تر و بهتر دنبال شود.
قضیه فقط به همین جا ختم نمی شود و در برخی دانشگاه ها قوانین سخت گیرانه تری هم در گروه های درسی مختلف برای عنوان و انتخاب موضوع و انجام کار پایان نامه وضع می کنند. این شرایط می تواند برای دانشجویان رشته های مختلف برای انجام پایان نامه مانند روانشناسی بالینی و عمومی مشکل ساز شود. در حقیقت کار کمی اصولی تر دنبال می شود و دانشجو چون با اصول روش تحقیق آشنا نمی باشد کمی دچار مشکل می شود.
البته همیشه انجام و نوشتن پایان نامه حتی با مشاوره در رشته های مدیریت، روانشناسی، حسابداری، برنامه ریزی درسی، MBA، ام بی ای، کشاورزی، حقوق و دیگر رشته ها می تواند با چالش هایی برای دانشجو و حتی در رابطه بین دانشجو و استاد همراه باشد که استاد راهنما در این موارد باید با راهنمایی های به موقع خود دانشجویان را راهنمایی کند.