متغیرها: هوش هیجانی، خودانگیختگی،
توضیحات تحقیقات آماده : ۲۷ صفحه فارسی (word)
با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه
خلاصه ای از کار:
تعریف
گلمن[۱] برای طرح هوش هیجانی مدیون دانشمندان زیادی است که با ارائه تحقیقات خویش، راه را برای کتاب هوش هیجانی هموار کردهاند. سالهای زیادی بر روان شناسی حاکم بود که مهم ترین استعداد افراد را بهرهی هوشی یا هوش بهر مینامیدند و با همین استعداد، پذیرش و گزینش کارمندان را انجام میدادند که افراد، یا باهوش هستند یا نیستند و به هر حال، چنین متولد شدهاند و کار زیادی برای آنها نمیتوان انجام داد. این طرز تفکر در جامعه آن زمان – که گاردنر آن را دوران تفکر هوش بهری مینامد- نیز نفوذ کرده بود. گاردنر هوش شخصی را به عنوان یکی از زیر مجموعههای فرعی هوش معرفی میکند (گلمن، ۲۰۰۰، ترجمهی پارسا، ۱۳۸۹). هوشهای شخصی عبارتند از:
…………….
در مدل گُلمن به طور خلاصه پنج حوزه اساسی هوش هیجانی مورد بررسی قرار گرفته بود:
۱. شناخت هیجانها و احساسات خود(خودآگاهی) ۲. مدیریت هیجانها و احساسات خود(خودمدیریتی) ۳. خودانگیزشی ۴. تشخیص و درک هیجانها و احساسات دیگران(دیگرآگاهی) ۵. مدیریت رابطه با دیگران(دیگر مدیریتی) (گلمن، ۲۰۰۰، ترجمهی پارسا، ۱۳۸۹).
……………
-اهمیت هوش هیجانی
پاسخ به این سئوال که چرا هوش هیجانی اهمیت دارد، تا حد زیادی بستگی به موضوعی دارد که هوش هیجانی دربارهاش صحبت میکند. نسخههای ترکیبی هوش هیجانی در حقیقت نسخههای تجدیدنظر شدهی مقیاسهای شخصیت اما با برچسب هوش هیجانی میباشند. به عبارت دیگر هوش هیجانی از طریق ارزیابی سنتی شخصیت، سازمانهای علاقهمند به پیشبینی عملکرد خوب را به خود راغب ساخته است. پس میتوان گفت به دلیل برخورداری از ارزش بالقوه، همهی روشهای ارزیابی شخصیت نمیتوانند بد باشند و با کمی دقت پی خواهیم بـرد که مقیاسهای خودسنجی هوش هیجانی احتمالاً ترکیبی از خصیصههای شخصیتی از قبیل برون گرایی،
…………….
اگر شخصی در حال حاضر به مفهوم توانایی هوش هیجانی علاقهمند شود، به اشارات واضح و عینیتری دسترسی دارد و کمتر نیازمند توضیح اضافی میباشد، زیرا در بدو امر، مفهوم توانایی، یک خصیصه جدید را معرفی میکند که با خصیصههای قبلی، کمترین هم پوشی را دارد. هوش هیجانی به عنوان یک خصیصهی تازه ممکن است موارد مهمی را که قبلاً غیرقابل پیش بینی بود، پیشبینی نماید، مثلاً به نظر میرسد که هوش هیجانی بالا میتواند خشونت کمتر و یا سایررفتارهای مشکل آفرین را پیشبینی نماید. اگر این موضوع کاملاً صحت داشته باشد، هوشهیجانی میتواند کاربردهای عملی مهمی داشته باشد، حتی مهمتر از آن، این مفهوم ممکن است اشارات نظری و فرهنگی را شامل شود، بدین ترتیب که اگر عواطف، اطلاعات را انتقال میدهند و اگر اینها قواعدی برای پردازش اطلاعات میباشند (لومباس[۲]، مارتین- آلبو[۳]، والدیویا- سالاس[۴] و خیمنز[۵]، ۲۰۱۴).
…………..
– تاریخچه هوش هیجانی
از زمانی که پدیدهای به نام هوش متوسط بینه در سال ۱۹۰۵ در فرانسه به صورت عدد و رقم نمود کلی پیدا کرد و اصطلاح هوش بهر توسط ترمن در سال ۱۹۱۶ معرفی شد. چیزی نگذشته بود که نظریهپردازان متوجه هوش غیرشناختی شدند. لازم به یادآوری است که مفهوم هوش اجتماعی اولین بار توسط ثورندایک در سال ۱۹۲۰ معرفی گردید و ۱۴ سال بعد مقیاس رشد اجتماعی واینلند توسط دال در سال ۱۹۴۳ تدوین و منتشر گردید.ثورندایک در همگانی کردن نظریه هوشبهر نقش مهمی داشت، به صورتی که در مقالهای در روزنامهی هارپر اظهار داشت که هوش اجتماعی؛ یعنی توانایی درک دیگران و عمل کردن عاقلانه در ارتباطهای بشری که جنبهای از هوش هیجانی است و این جنبه از هوش هیجانی، خود قسمتی از هوشبهر را تشکیل میدهد(تیرگری، اصغرنژاد فرید، بیان زاده و عابدین، ۱۳۸۵).به عبارت دیگر طرح مفهوم
………………
– سابقه نظری مفهوم هوش هیجانی
اگر به دقت تعاریف ارائه شده توسط محققین دربارهی هوش هیجانی را بررسی کنیم، دو خط مشی کلی را در این زمینه مشاهده خواهیم کرد. یکی نشأت گرفته از دیدگاه اولیه دربارهی هوش هیجانی است که آن را به عنوان نوعی از هوش تعریف میکند که هیجان و عاطفه را نیز در بر میگیرد. دیگری دیدگاه مختلط که هوش هیجانی را با سایر تواناییها و ویژگیهای شخصیتی نظیر انگیزش ترکیب میکند.
…………..
– دیدگاه توانایی (پردازش اطلاعات)
از جمله طرفداران دیدگاه توانایی مایر و سالووی هستند که هوش هیجانی را به عنوان نوعی هوش اجتماعی میدانند که مشتمل بر توانایی کنترل هیجانهای خود و دیگران، تمایز بین آنها و در نهایت استفاده از آنها برای راهبرد تفکر و عمل میباشد که در صفحات قبل به صورت خلاصه ارائه شد.
مایر و سالووی و کارسیو (۱۹۹۷، به نقل از خسرو جاوید،۱۳۸۱) مدل اصلاح شدهای از هوش هیجانی را تدوین کردند که بر مولفههای شناختی رشد هیجانی تاکید بیشتری داردواین مدل هوش هیجانی را به صورت عملیاتی در دو سیستم شناختی و هیجانی بررسی میکند: سیستم استعداد تشخیص یا وارد کردن اطلاعات و توانایی پردازش اطلاعات هیجانی در تمام مدت،
……………
– دیدگاه مختلط
هوش هیجانی از سوی بعضی از پژوهشگران برای توصیف کردناسنادها یا تواناییهایی که برخی از جنبههای شخصیت را نشان میدهد، به کار رفتهاست. مایر و سالوی(۱۹۹۳) مدل توانمندی را از مدل مختلط هوش هیجانی متمایزکردند. مدل مختلط شامل طیف وسیعی از متغیرهای شخصیتی است که مخالف با مدل توانمندیمایر و سالوی میباشد که کاملاً شناختی
…………….
– هوش هیجانی از نقطهنظر گلمن
به نظر گلمن(۲۰۰۰، ترجمهی پارسا، ۱۳۸۹)هوش هیجانی هم شامل عناصردرونی است و هم بیرونی. عناصر درونی شامل میزان خودآگاهی، خودانگاره، احساساستقلال و ظرفیت خودشکوفایی و قاطعیت میباشد. عناصر بیرونی
………….
آگاهی از هیجانات خود
خودآگاهی ـ بازشناسی احساس، آنگونه که رخ میدهد ـمحور اصلی هوش هیجانی است. توانایی کنترل لحظه به لحظه احساسات، برای بینشروانشناختی و درک خویشتن، اساسی است. تعریفی که گلمن (۱۹۹۵) برای خودآگاهی درنظر گرفته است چنین است: «درک عمیق و روشن از احساسات، هیجانات، نقاط ضعف و قوت، نیازها و سائقهای خود. افرادی که به احساسات و هیجانات خود اطمینان بیشتریدارند، مهارت بیشتری در هدایت و کنترل وقایع زندگی از خود نشان میدهند، درکارهای خود دقیق هستند، امیدواری آنها غیرواقع بینانه نمیباشد و مسئولیتی را قبولمیکنند که در حد توان آنها میباشد. همچنین این افراد با خود و دیگران صادق بودهو خیلی خوب میدانند که هر نوع احساسی تا چه اندازه بر آنها و اطرافیان تأثیرمیگذارد(گلمن، ۲۰۰۰، ترجمهی پارسا، ۱۳۸۹).
……………..
کنترل هیجانات
کنترل هیجانات به شیوهای مناسب مهارتی است که به دنبالخودآگاهی ایجاد میشود. اشخاص کارآمد در این حیطه بهتر میتوانند از هیجانهای منفی نظیر ناامیدی، اضطراب، تحریکپذیری رهایی یابند و در فراز و نشیبهای زندگیکمتر با مشکل مواجه میشوند و یا در صورت بروز مشکل به سرعت میتوانند از موقعیتمشکلزا و ناراحتکننده به شرایط مطلوب بازگردند. برعکس افرادی که در این حیطهتوانایی کمتری دارند، همواره درگیر احساسات درمانده کننده هستند(گلمن، ۲۰۰۰، ترجمهی پارسا، ۱۳۸۹).
…………
خود انگیختگی
این مؤلفه مربوط به تمرکز هیجانها برای دستیابی به اهدافبا قدرت، اطمینان، توجه وخلاقیت میباشد. افراد خود انگیخته، ارضا و سرکوبخواستهها را به تأخیر میاندازند، اغلب بهتکمیل یک عمل میپردازند. آنهاهمواره در تکاپو و حرکت هستند و تمایل دارند که همواره مؤثر ومولد باشند. از نظرگلمن (۱۹۹۵) خودانگیزی زبان سائق پیشرفت میباشد و کوششی است
………..
تشخیص هیجانات در دیگران
همدلی اساس مهارت مردمی است. افراد همدل باسرنخهای ظریف اجتماعی و تعاملهایی که بیانگر نیازها و خواستههای دیگران باشند، مأنوس و آشنا هستند. این مهارت افراد را در حیطهای آموزش حرفهای و مدیریت توانمند
………
کنترل روابط
مهارت در این حیطه با توانایی مشترک در کنترل هیجان و تعاملسازگارانه با دیگران همراه است. همچنین به جنبههای ذاتی رهبری و روابط میان فردیمنظم، موزون و سازگار ارتباط دارد. به نظر گلمن افرادی که میخواهند در ایجادرابطه
………….
– هوش هیجانی از نقطه نظر بار ـ آن
یکی دیگر از نظریهپردازان مدل مختلط هوش هیجانی بار- آن (۱۹۹۹) است؛ هوش هیجانی به وسیله بار- آن به این صورت تعریف شدهاست: «یک دسته از مهارتها، استعدادها و توانائیهای غیرشناختی که تواناییموفقیت فرد را در مقابله
………….
– عوامل مؤثر در هوش هیجانی
تحقیقات نشان میدهد که مناطق پری فرونتال در مغز که موجب مهار و تعدیل هیجانی می شود، آخرین قسمتهای مغز هستند که به بلوغ آناتومی می رسند. این قسمت در اثر تجارت مکرر و یادگیری های منفرد به شکل کامل خود می رسند. برخی تجارب ارتباطات عصبی خاص را تقویت و برخی را که کمتر استفاده کرده ضعیف تر می نمایند. یافته های مربوط به رشد و پرورش مناطق پری فرونتال نشانه تأثیریادگیری و آموزش در میزان هوش هیجانی است. عوامل بسیاری در شکل گیری و تقویت هوش هیجانی مؤثرند که به اختصار به بیان آنها می پردازیم:
…………….
فهرست منابع
منابع فارسی
احدی، بتول، نریمانی، محمد، ابوالقاسمی، عباس و آسیایی، مریم (۱۳۸۸). بررسی ارتباط هوش هیجانی، سبک اسناد و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در زنان شاغل. مطالعات تربیتی و روانشناسی، ۱۰(۱): صفحات ۱۲۷-۱۱۷٫
استرنبرگ، رابرت جی (۱۹۹۶). قصه عشق. ترجمه علی اصغر بهرامی (۱۳۸۹). تهران: جوانه رشد.
برادبری، تراویس (۲۰۰۱). هوش هیجانی. ترجمه مهدی گنجی (۱۳۸۴). تهران: نشر ساوالان.
Optimal interface based on power electronics in distributed generation systems
for fuel cells (2011)
عنوان مقاله با ترجمه : واسط بهینه مبتنی بر الکترونیک قدرت در سیستم های توزیع شده سلولهای سوخت
– توضیحات: ۱۲ صفحه انگلیسی، ۱۶ صفحه ترجمه آماده فارسی (word)
– چکیده ترجمه فارسی:
در مقاله جاری, سیستم هیبریدی مرکب از پشته سلول سوخت و بانک باتری طراحی, ساخته و تست شده است. این سیستم هیبرید برای تامین خروجی های dc و ac ساخته شده است. سطوح ولتاژ نقاط همبندی الکتریکی با چندین طبقه حالت دهی تغذیه, بدست آمده که بوسیله PWM (مدولاسیون پهنای باند) کنترل می شوند. مزیت اصلی این سیستم , عملکرد عالی در میز تست مربوطه می باشد زیرا امکان تست عملکرد سیستم در نقاط مختلف همبندی محدود به ولتاژ را فراهم می کند. مشاهده شد که مدارات الکترونیکی نقش مهمی در سیستم های تولید توزیع شده بازی می کنند. کاربردهای سیستم هیبرید این مقاله, به واحدهای تغذیه کمکی (APU) در وسایل نقلیه (اتومبیل, اتوبوس, یا ترن) و سیستم های تغذیه بدون وقفه (UPS) در بیمارستانها, اتاقهای پرستاری, هتل, اداره ها یا مدارس قابل توسعه می باشد.
کلیدواژگان: تولید توزیع شده (DG), سلول سوخت PEM, الکترونیک قدرت, حلقه کنترل ولتاژ, PWM .
عنوان پروپوزال: رابطه تفکر خلاق و حل مسأله با اضطراب اجتماعی دانش آموزان مقطع راهنمایی
قسمت هایی از پروپوزال آماده :
بیان مسأله:
دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه نیازمند توجه بیشتر در حوزه های مختلف سلامت از جمله سلامت روان بویژه سلامت اجتماعی می باشند تا پیشرفت تحصیلی مورد انتظارشان برآورده شود. از طرفی دیگر اضطراب اجتماعی به عنوان یکی از شایع ترین اختلالات روان پزشکی در جمعیت دانش اموزی بویژه دانش آموزان دختر واقع در سنین نوجوانی شناخته می شود. مطالعات همه گیرشناسی نشان می دهد که این اختلال در ۱۲ درصد جمعیت عمومی شیوع دارد و بالاترین میزان بروز آن در دهه دوم عمر است (سادوک و سادوک، ۲۰۰۷؛ هنریش و هافمن، ۲۰۰۱). اضطراب اجتماعی با یک ترس بارز و مستمر از یک یا چند موقعیت اجتماعی مشخص می شود که در آن مبتلایان احساس می کنند که اعمال و رفتارهایشان مورد قضاوت قرار می گیرد و از موقعیت های اجتماعی و روابط بین فردی اجتناب می کنند. اضطراب اجتماعی با برخی ویژگی های فیزیولوژیکی (سرخ شدن گونه ها، تعریق، خشکی دهان و لرزش به هنگام رویارویی با موقعیت های اجتماعی نگران کننده)، ویژگی های روان شناختی (شرم، خجالت، ترس از اشتباه، ترس از ارزیابی منفی و ترس از انتقاد) و ویژگی های رفتاری (کناره گیری، اجتناب از تماس چشمی، ترس از صحبت در جمع یا مورد خطاب واقع شدن) مشخص می شود (هیرسینک، کوکوسکی، مک کینزی، دنومه و مک رودیمیتریس، ۲۰۱۵).
……
مرور منابع:
رنجدوست و عیوضی (۱۳۹۲) با بررسی رابطه هوش هیجانی با تفکر خلاق ۳۳۵ دانش آموز متوسطه به این نتیجه رسیدند که بین این دو متغیر رابطه مستقیم و قوی معناداری وجود دارد. با توجه به این که هوش هیجانی بالا، سبب مقابله مؤثر با موقعیت های اضطراب زا می شود، به نظر می رسد اضطراب پایین نیز با تفکر خلاق بالا رابطه معناداری داشته باشد.
………..
فرضیههای تحقیق:
عنوان پروپوزال: مقایسه مولفه های شخصیت و سبک های مقابله ای در مراجعه کنندگان اقدام به خود سوزی و عادی
قسمت هایی از پروپوزال آماده :
بیان مسأله:
خودکشی یکی از مشکلات عمده بهداشتی است (ناک و باناجی، ۲۰۱۱). هر ساله یک میلیون نفر بر اثر خودکشی میمیرند (گرزیوا، کوکمین و کوکمین، ۲۰۰۹). طیف رفتار خودکشی دارای دامنهای از فکر خودکشی، تهدید به خودکشی و اقدام به خودکشی تا خودکشی کامل است (شافر و پفر، ۲۰۱۰). اکثر کسانی که گرایش به خودکشی دارند، در اصل نمیخواهند بمیرند، آنها صرفا میخواهند به درد و رنجشان (واقعی یا خیالی) پایان دهند و به عبارتی آنها نیازمند به کمک هستند (آذر، نوحی و شفیعی کندانی، ۱۳۹۱).
در جوامع مختلف میزان خودسوزی از بین بستریشدگان سوختگی از ۳۷ درصد تا ۴۰ درصد متغیر است. در ایران پژوهشهایی که در بعضی از استانها از جمله ایلام، خوزستان و تهران صورت گرفته است از بین انواع روشهای خودکشی ۳/۳۵ درصد به خودسوزی مربوط بوده است (نخعی و طبیعی، ۱۳۸۹). بازبینی بررسیهای انجام شده در زمینه ویژگیهای شخصیتی و شیوههای رویارویی افراد اقدامکننده به خودسوزی نشان میدهد که درصد بالایی از این افراد با مشکلات یا اختلالهای شخصیتی روبرو هستند (شاکری، پرویزیفرد، صادقی و مرادی، ۱۳۸۴)…….
مرور منابع:
حمدزاده، عزتی، سعیدی و نصیری (۱۳۹۱) در پژوهش خود تحت عنوان سبکهای مقابلهای و رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نشان دادند که: کارکنان مراکز بهداشتی درمانی دیابت بخصوص پرستاران با تشویق بیماران به کاربرد سبکها و روشهای کارآمد مقابله با تنش در ارتقای خود مراقبتی بیماران دیابتی و سازگاری با این بیماری مزمن گام مناسبی بردارند.
………..
سوالات تحقیق:
۱- آیا بین مولفههای پنجگانه شخصیت (روانرنجورخویی، برونگرایی، پذیرش، توافق و وظیفهشناسی) در مراجعهکنندگان اقدام کننده به خودسوزی و عادی بستری شده در بیمارستان امام خمینی (ره) تفاوت معنی دار وجود دارد؟
۲- آیا بین سبک مقابله مسئلهمدار و هیجان مدار در مراجعه کنندگان اقدام کننده به خودسوزی و عادی بستری شده در بیمارستان امام خمینی (ره) تفاوت معنی دار وجود دارد؟
عنوان پروپوزال آماده : نیمرخ روانی و سیر بالینی افرادی با تشخیص اقدام به خودکشی با ترامادول
قسمت هایی از پروپوزال :
بیان مسأله:
آمار وابستگی و سوء مصرف مواد در ایران از دو میلیون در سال ۱۳۷۶به سه میلیون در سال ۱۳۸۰ افزایش یافته است و آمارهای غیر رسمی شش میلیون سوء مصرف کننده و معتاد را گزارش کرده اند. درحال حاضر چهار درصد جمعیت جهان به انواع مواد مخدر معتاد هستند. بروز هم زمان بیماری های روانی و اختلالات ناشی از مواد بسیار شایع است. داده های همه گیرشناسی نشان می دهد تقریباَ بیش از نیمی از افرادی که اختلالات ناشی از اعتیاد دارند هم زمان دچار اختلال روانی نیز می باشند .با توجه به موارد یاد شده و به ویژه شیوع همزمان اختلالات روانی و مصرف مواد در جوامع و نژادهای مختلف و ضرر و زیان ناشی از مصرف مواد برای فرد، خانواده و جامعه نقش مهمی که تشخیص مناسب و به موقع این اختلالات در پیش آگهی و درمان دارد آشکار می شود.
بیشترین اختلالات مشاهده شده در افراد معتاد افکار پارانوئیدی، افسردگی، اختلال وسواسی جبری، حساسیت در روابط متقابل و شکایات جسمانی بوده اند. حدود ۷۰ درصد موارد افراد معتاد همراه با اعتیاد، اختلالات روانی دیگر مانند افسردگی اساسی، اختلالات شخصیت ضد اجتماعی، فوبی، اختلال وسواسی جبری، مانیا و اسکیزوفرنیا دارند.(۵)
از اختلالات همراه نیز اضطراب در مصرف کنندگان کوکایین، اختلال حافظه و سایکوسوماتیک برای مصرف کنندگان تریاک، اختلال خواب برای مصرف کنندگان کراک، توهم برای مصرف کنندگان LSD و توهم زاها فراوانی بیشتری داشته اند.(۶) ارتباط بین افسردگی و مصرف مواد و الکل دربزرگسالان و نوجوانان در ادبیات تجربی تأیید شده است.(۷)
……
مرور منابع:
………..
اهداف تحقیق:
۱- تعیین ویژگیهای دموگرافیک افرادی که با ترامادول اقدام به خودکشی مینمایند.
۲- تعیین نیمرخ روانی افرادی که با ترامادول اقدام به خودکشی مینمایند.
۳- تعیین عوارض طبی ناشی از اقدام به خودکشی با ترامادول
۴- تعیین انواع درمانهای انجام گرفته جهت افرادی که با ترامادول اقدام به خودکشی مینمایند.
۵- تعیین سیر نهایی بالینی در افرادی که با ترامادول اقدام به خودکشی مینمایند.